1. januar 2016

Den perfekte fødevare i fokus

EKSPERTVIDEN Internationalt symposium satte fokus på den nyeste viden om mælkens næringsstoffer og sundhedsfremmende egenskaber. Det blev også diskuteret, hvordan denne viden kan nå ud til befolkningen.

Der var engang, hvor ingen satte spørgsmålstegn ved mælken som en naturlig, unik og nødvendig fødevare for vores sundhed og ernæring. Efter nogle år, hvor mælken har været under beskydning, og forsvarsbarrikaderne har været rejst, er det på tide at kigge tilbage på de gode egenskaber i mælken. Det var budskabet, da Winnie Pauli, chefkonsulent i Landbrug & Fødevarer, den 3. juni bød velkommen til et symposium i København, hvor mælkens naturlige næringstæthed blev sat under ny lup. Et arrangement, som i samme positive ånd bar overskriften ’Nature’s Perfect Food Revisited’.

Symposiet er et led i den europæiske mælkekampagne ’Milk – A Force of Nature’. Tre af de deltagende lande har – sideløbende med den forbrugerrettede informationskampagne – nemlig valgt at gøre en særlig indsats i forhold til gruppen af såkaldte stakeholdere for at kunne gå i dybden med budskabet. Danmark lagde for med mødet i København den 3. juni, hvorefter oplægsholderne fortsatte til Belgien og Holland for at gentage deres indlæg over for samme målgruppe. Der var ca. 50 deltagere til arrangementet på Axelborg i København.

Mælkeprotein er bedst for muskler

Ass. professor ph.d. Mette Hansen indledte symposiet med sine forskningsresultater om mælkeproteinernes særlige egenskaber, både når det gælder vedligeholdelsen af muskelmasse hos ældre, og når det gælder opbygningen af muskler i forbindelse med fysisk træning for alle aldersgrupper. Hendes resultater viser klart, at proteiner fra mælk har en gavnlig virkning i begge forhold – bedre end proteiner fra fx sojaprodukter. Årsagen er mælkeproteinernes høje indhold af essentielle aminosyrer og sammensætningen af langsomt og hurtigt fordøjelige proteiner (fra henholdsvis kasein og valle).

”Jeg siger ikke, man skal spise mælkeprotein dagen lang; der er mange andre kilder til protein. Jeg sælger ikke mælk. Jeg siger bare, at det har en god sammensætning til at bevare og genopbygge muskler,” svarede hun på et kritisk spørgsmål.

Herefter overtog ph.d. Beth Rice, fra det amerikanske Dairy Research Institute, talerstolen. Hun kunne fremlægge en lang række nye forskningsresultater, der er kommet siden 2010, hvor de seneste amerikanske kostråd udkom. Resultaterne understøtter, at mælkeprodukter har en gavnlig indflydelse på de store livsstilssygdomme som forhøjet blodtryk, hjerte-karsygdomme, diabetes 2 og kræft i tyktarmen.

Vi er overvægtige og undernærede

Trods stigende overvægt og fedme i USA og andre industrialiserede lande er vi underernærede, når det gælder næringsrig kost, sagde Beth Rice og fortalte, at de færreste befolkninger lever op til de gældende kostråd om indtaget af mælk og mejeriprodukter. ”Mejeriprodukter bidrager med essentielle næringsstoffer, som det kan være svært at opnå i samme mængde gennem andre fødevarer,” konstaterede hun.

Professor emeritus Ole Færgemand, der er en af Danmarks førende eksperter inden for hjerte-kar-sygdomme, var skeptisk i forhold til Beth Rices konklusioner om, at mælk forhindrer hoftebrud og nogle kræftsygdomme. Til gengæld var han blevet overbevist om, at mælk – som han engang kaldte ’den hvide gift’ – ikke var skadelig i forhold hjerte-kar-sygdomme. Symposiet dokumenterede, at der foregår en løbende forskning i mælkens indhold og egenskaber, og at ny viden fører til nye holdninger i forskermiljøet. Men hvad med den almindelige befolkning? Hvordan er deres syn på mælk, og hvorfor retter de sig ikke efter de officielle kostråd?

Dette og andre spørgsmål om forbrugeradfærd var emnet for den belgiske professor Wim Verbeke, Ghent Universitet. Også ass. professor Lisanne Wilken, Aarhus Universitet, belyste disse emner.

De var enige om, at mælkens status som en naturlig fødevare var et vægtigt fortrin, mens der er mange barrierer, når man skal kommunikere sundhedsbudskaber, hvad enten man gør det i næringsdeklarationer, gennem reklamekampagner eller via uddannelse.

Om den EU-støttede informationskampagne ’Milk – A Force of Nature’, der netop er skudt i gang i syv europæiske lande, flytter bjerge, vil vise sig. Men symposiet i København var et skridt på vejen.