Salg af økologiske mejerivarer i Danmark

Salget af økologiske varer til detailhandel og foodservice har i de senere år oplevet en markant fremgang. Her kan du læse mere om salget af økologiske mejerivarer i Danmark.

Salg af økologiske mejerivarer i Danmark

Økologiske mejerivarer har været blandt de mest populære økologiske varer siden økologien for alvor fik sit gennembrud tilbage omkring årtusindeskiftet. Som det er nævnt i ”Økologisk mælkeudvikling og produktion” så har den økologiske drikkemælk været driveren i økologiudviklingen i Danmark og mælken har været den økologivare, som detailhandlen hyppigst har anvendt til at sætte fokus på økologiske fødevarer. Det har bevirket, at den økologiske drikkemælk allerede i 2005-2006 opnåede en markedsandel på omkring 25 pct. i detailhandlen. Til sammenligning var markedsandelen på 32,3 pct. i 2019 iflg. GfK ConsumerScan, hvilket er den højeste markedsandel i detailhandlen i hele Verden. Ifølge samme kilde var markedsandelen i 2019 for yoghurt naturel på 48,6 pct., smør på 16,8 pct. og ost 6,8 pct. Økologiske mejerivarer er således meget populære blandt de danske forbrugere.

I nedenstående tabel ses det økologiske detailsalg for de enkelte varegrupper. Det ses endvidere, at det samlede salg af økologiske mejerivarer udgjorde 3.106 mio. kr. i 2019, hvilket er en fremgang på 9 pct. i forhold til året før. Salget af drikkemælk har været stigende i de seneste år - til trods for at salget af plantebaserede drikkevarer har vundet frem. Den fedtfattige mælk udgør største andel af salget. I samme periode har der i Danmark været et generelt fald i salget af drikkemælk, målt i volumen. Salget af syrnede produkter har oplevet en pæn fremgang i nævnte periode, hvilket bl.a. kan tilskrives skyr, der i første omgang blev fremstillet i en økologisk version. I dag produceres skyr både som økologisk og konventionelt. Salget af økologisk ost har oplevet en markant fremgang i 2018 og 2019, hvor udvalget af økologiske oste er øget i butikkerne.

Detailsalg af økologiske mejerivarer

Mio. kr.

2013

2014

2015

2016

2017

2018

2019

Detailsalg, alle øko-varer

5.833

6.191

7.565

8.672

11.325

12.865

14.075

Heraf mejeri:

 

 

 

 

 

 

 

  • Sødmælk

77

85

93

89

114

126

146

  • Letmælk

157

158

173

172

205

235

269

  • Minimælk

390

382

396

413

457

509

533

  • Skummetmælk

252

245

244

262

289

310

317

Drikkemælk, i alt

877

870

906

936

1.065

1.180

1.265

  • Syrnede produkter

336

354

417

416

477

503

581

  • Fløde og anden mælk

235

253

274

243

317

384

388

  • Ost

261

228

284

330

377

443

507

  • Smør og bl.produkter

209

218

248

225

303

350

365

Mejerivarer, i alt

1.918

1.923

2.129

2.150

2.539

2.860

3.106

Kilde: Danmarks Statistik. Online-salg indgår i 2017-tal.

Salget af økologiske varer til foodservicesektoren har i de senere år oplevet en markant fremgang. Foodservice omfatter servering af mad fra køkkener i institutioner, restauranter, kantiner, caféer, udbringning m.v. Ikke mindst salget af økologiske mejerivarer har gennemgået en meget positiv vækst. I 2019 blev der således solgt økologiske mejerivarer for 788 mio. kr., hvilket udgjorde 30 pct. af det samlede økologiske salg til foodservice. De populæreste mejerivarer er igen drikkemælk og syrnede produkter samt derefter smør og ost. Salget til foodservicesektoren i 2020 har til gengæld oplevet et markant fald for både økologiske og konventionelle varer pga. COVID-19 krisen.

Spørgsmål til økologi?

Ejvind Pedersen

Ejvind Pedersen

Chefkonsulent, Økologiafdelingen, Landbrug & Fødevarer/Skejby

Mobil: 29807000

E-mail: ep@lf.dk