Nyheder


A2-mælken breder sig

KONSUMMÆLK I Australien udgør salget af den kontroversielle A2-mælk otte pct. af markedet for konsummælk. I 2012 blev mælken introduceret på det britiske marked...

Lurpak er bomstærk i Storbritannien

BRANDING Lurpak-produkterne øger omsætningen på det britiske marked, hvor mærket er det 14. største brand og nr. 1 blandt mejeriprodukter. Naturligt image og ve...

Stabile noteringer på visse produkter

Uge 18. Internationale ugepriser

Tyske kvalitetsoste holder prisen

Uge 17. Internationale ugepriser

Stigende udbud af mælk

Uge 16. Internationale ugepriser

Spotpriser under pres

Uge 15. Internationale ugepriser

I Kina spiser de ikke ost - endnu

POTENTIALE Manglende ostetradition i vækstlandene er en udfordring for de vestlige eksportmejerier. Men et stigende forbrug af pizzaer og andet fastfood kan med...

Ukraine - en falmende mejeristormagt

RECESSION Ukraines mejeriindustri er visnet og er i dag afhængig af vestlige bistands-midler. Bureaukrati, små producenter og lav købekraft tegner en svær fremt...

Solide prisfald på pulver

Uge 14. Internationale ugepriser

Fremtidens hold

REPORTAGE. På Mejeriforeningens Mælkeproducentkursus bliver en gruppe yngre mælkeproducenter rustet til at indgå i mejeribestyrelser og andet organisationsarbej...

Stabile smørpriser

Uge 13. Internationale ugepriser

Højsæson presser priserne

Uge 12. Internationale ugepriser

Medaljeregn over dansk ost ved VM

Oste fra Bornholms Andelsmejeri, Arla Foods og Sædager Mejeri røg til tops ved det netop afholdte VM i ost i USA. Sammenlagt blev det til ni danske medaljer – h...

Stigende indvejning – faldende pulverpriser

Uge 11. Internationale ugepriser

EU's smørpriser er tæt på verdensmarkedet

PRISUDVIKLING Smørmarkedet har været ganske turbulent de seneste måneder med stigende priser på verdensmarkedet og faldende priser i EU.

Mejeripriser gik mod strømmen

GLOBALT Mens prisen på fødevarer i gennemsnit faldt med 4,4 pct. i 2013, steg priserne på mejeriprodukter med 28 pct. Det viser FAO’s globale fødevareprisindeks...

Mere amerikansk pulver til kineserne

OPTIMISME Mejerierne i USA forventer at øge eksporten trods rekord i 2013. Samtidig viser forbrugerne stigende interesse for udenlandske specialoste, oplyser Ar...

Den helt store skolefest

JUBILÆUM Mejeriernes Skolemælksordning er med til at fejre, at danske børn de sidste 200 år har haft både ret og pligt til at gå i skole.

Klar besked om mad til børn

BARNEMAD Mejeriforeningen bag nyt informationsmateriale til forældre, der gerne vil have korte og overskuelige svar på spørgsmål om børnemad.

Karoline i fornemt selskab

RETRO Omkring 2.000 gæster bookede bord, da Moltkes Palæ midt i København i vinterferien satte de klassiske opskrifter fra Karolines Køkken sat på menuen.

Mælkekampagne kom godt fra start

STATUS Danskerne har lagt mærke til informationskampagnen ’Milk, a force of nature’. Men kampagnen har også mangler, der skal rettes op på, mener man i Mejerifo...

Stabilitet over hele linjen

UGE 9. Internationale ugepriser

Balancen mellem EU og verdensmarkedet genoprettet

UGE 8. Internationale ugepriser

Prisforskellen på mælk blev mindre

DETAILPRISER Konventionel billigmælk blev dyrere, mens priserne på økologisk mælk stod stille i detailhandelen i 2013.

Danske mejerier øjner guld i Rusland

EKSPORT Høje veterinærkrav gør det svært at komme ind på det russiske marked. Men er man inde, er mulighederne spændende, vurderer Arla Foods og Uhrenholt.

Skolereform kalder på mere bevægelse og madkultur

BØRN Motion har dokumenteret effekt på koncentrationsevnen, og madkulturen skal forbedres. Det konkluderede Niels Egelund og Helle Brønnum Carlsen, da skolerefo...

Smør ned – pulver op

Uge 05. Internationale ugepriser

Nedtur for smørprisen

Uge 4. Internationale ugepriser.

Stigende produktion presser markedet

UGE 3. Internationale ugepriser

Lille prisfald i det nye år

UGE 2. Internationale ugepriser

WTO vækket til live med lille aftale

FREMSKRIDT Harmonisering af toldregler og administrative handelsregler er en beskeden sejr for WTO. Bilaterale aftaler mellem EU og enkeltlande vil fortsat være...

Chobani tager en 'timeout' i UK

TILBAGESLAG Et år lanceringen af sin ’greek style’-yoghurt i UK trækker Chobani sig ud af markedet. For en stund. Selskabet arbejder nu på at få etableret en lo...

Det tegner lyst

NYTÅRSINTERVIEW Høj mælkepris og politisk vilje til at skabe rammer for vækst i landbruget og fødevareindustrien. Mejeriforeningens formand Steen Nørgaard Madse...

Thise Mejeri mister stor mælkemængde

10 ud af 75 andelshavere har opsagt deres kontrakt med mejeriet fra 1. januar 2015. Hovedparten af dem, fordi de ønsker at lægge om til konventionel mælkeproduk...

Mammen Mejeri ekspanderer igen

Mammen Mejeri A/S køber Andelsmejeriet Sædager og etablerer nyt selskab med speciale i hvid ost.

Dansk indvejning stiger trods udsigt til superafgift

DK-KVOTE Mælkeproducenterne står med et svært regnestykke, når høj mælkepris stilles over for superafgift. Indtil videre producerer de løs.

Stor forskel på kvoteudnyttelsen i EU

EU-KVOTE Selvom produktionen stiger voldsomt, udfyldes EU’s samlede mælkekvote næppe i år. Men lande, der står til superafgift, skal dog ikke regne med nogen ra...

Irlands mælkesektor forbereder boom

VÆKST Regering, mejerier og mælkeproducenter har travlt med at gøre klar til en produktionsstigning på over to mia. kg mælk over fem år, når kvoterne ophører i ...

Håndlavet yoghurt til frokost

KONCEPT I indre København har to unge kvinder succes med en butik, der sælger yoghurt med farverige lag af frugt og granola.

Højt humør i Herning

Nyt udstillingskoncept skabte liv og stemning under årets udgave af Danish International FOOD Contest i Messecenter Herning.

Mere dansk ost til tysk vækstmarked

EKSPORT Det tyske ostemarked vokser, og Arla Foods oplever fremgang for stort set alle ostetyper på det store marked mod syd.

Spotpriser fortsat i top

De italienske mejerier har siden foråret betalt rekordhøje priser for mælk på spotmarkedet. Det gælder ikke mindst mælk indkøbt i Tyskland og Østrig, som er han...

Søde mælkedrikke hitter i UK

FORBRUG Briterne har fået smag for milkshakes og andre smagstilsatte mælkeprodukter. De seneste par år er forbruget af de disse mælketyper vokset med over 10 pc...

Økomælk og fede produkter blev billigere

Gennemsnitspriserne for mejeriprodukter har udviklet sig forskelligt i de danske butikker i årets tre første kvartaler.

Helt tæt på gårdens dyr

NÆRKONTAKT Eleverne i 5. C på Abildgårdskolen besøgte Finn Thorslund og hans økologiske gård med mælkeproduktion. Her kom de helt tæt på dyrene og fik lov til p...

Det helt store udstillingsvindue

MEGA Med knap 7.000 udstillere og 155.000 gæster fra 187 lande er Anuga-messen i Køln det absolut største inden for fødevaremesser. Et par danske mejerier var i...

Åbn sanserne og sæt ord på smagen

SENSORIK Alle kan blive bedre til at smage sig frem til nuancerne i en fødevare. Det handler om at bruge – og optræne - sine sanser, fortæller sensoriker og ’su...

Årets store fødevarefest

TRADITION Omkring 1.400 fødevarer fra 11 brancher og 14 lande er linet op udstilling, konkurrencer og events, når Danish International FOOD Contest inviterer in...

Kontakt redaktionen

Peter Biisgaard
Peter  Biisgaard
Redaktør
Se profil
Ulla Kjer
Ulla   Kjer
Kommunikationsmedarbejder
Se profil