05. oktober 2021

Ost i skiver, gyldent smør og chokoladeis løb med mejeribranchens hæder

Tre velkendte mejerimærker, Riberhus, Lurpak og Ryå Is, blev kåret til Danmarks bedste mejeriprodukter, da den årlige mejeridyst, International Food Contest, i dag blev afgjort i Herning

’Og vinder af kategorien konsummælksprodukter er: Flødeisen Choko Orange fra Ryå Is.’ Da disse ord lød fra scenen på International Food Contest, fik triumfen næsten tårerne frem i øjnene på Aabybro Mejeris indehaver N.H. Lindhardt.

”Jeg havde ikke regnet med, at vi skulle vinde og blev lidt rørt, da mejeriets navn blev råbt op fra scenen. Det har stor betydning, at vores kunder er glade for vores produkter, men at fagpersoner anerkender et håndværk, man har udført i 31 år, er nok det største, man kan opnå,” sagde N. H. Lindhardt efter præmieoverrækkelsen.

Dommerne beskriver hans vinderprodukt som en is ’med den perfekte konsistens. Den smelter i munden, samtidig med at man får en unik smagsoplevelse af fløde, vanilje, chokolade og appelsin. Det er is, når det er bedst.’

De ord gav N. H. Lindhardt ’en klump i halsen’, da isen – som han udviklede i 2000 – er blandt hans personlige favoritter: ”Den er på min top 3.”

N.H. Lindhardt var også på podiet i Herning i 2008, hvor hæderen gik til en karamelcitronfromage. I år faldt IFC-sejren sammen med hans 30-års bryllupsdag.

”Min kone og jeg har perlebryllup. Nu kan hun da få en buket af mig,” konstaterede N. H. Lindhardt med et blik på sine præmier – blomster, en Flora Danica-platte og et diplom.
(Artiklen fortsætter under billedet)


Fra venstre: Teamleder Morten Jensen, Senior Site Director Klaus Jeppesen og
produktionschef Jens Ross Sørensen modtog International Dairy Contest-prisen i
kategorien ost for ’Øko Riberhus ML’ Danbo 45+ i skiver fra Tistrup Mejeri og Taulov Mejeri. 

Danmarks nationalost når den er bedst

I de to andre kategorier kom to Arla-mejerier på sejrsskamlen. I ostekategorien vandt Arla Tistrup Mejeri med ’Øko Riberhus ML Danbo i skiver’. ’Denne ost har en perfekt hulsætning, en flot gylden farve og en dejlig fast konsistens. (…) Det er Danmarks nationalost, når den er bedst!’ lød dommernes begrundelse.

”Det er jo nogle år siden, Tistrup sidst har vundet, så det er selvfølgelig rigtig dejligt, at mejeriet stadig kan være med i toppen. Og så er det også dejligt, at vinderen er en økologisk ost,” sagde produktionschef på Tistrup Mejeri, Jens Ross Sørensen.

Mens osten produceres på det forholdsvis lille mejeri Tistrup, bliver den færdiglagret og skåret ud på Taulov Mejeri. Herfra påpegede Senior Site Director Klaus Jeppesen det specielle forhold, at skiveskåret ost blev kåret som den bedste.

”Det er det, forbrugerne vil have. Det er nemt og hurtigt, samtidig med at osten stadig har den samme dejlige smag.” 
(Artiklen fortsætter under billedet)


Smør 250g Saltet ”Butterbox” fra Holstebro Mejeri snuppede førstepræmien
i kategorien smør og blandingsprodukter. Mette Møller, Senior Site Director
og Kim Bitsch, Senior Product Manager modtog prisen.  

Tradition for smørvinder

Arla Holstebro Mejeri vandt – traditionen tro – kategorien ’smør og blandingsprodukter’, denne gang med Lurpak Smør 250g Saltet ’Butterbox’. I dommernes vurdering hed det bl.a. ’Lurpak smør når det er bedst. Det er verdensklasse!’ Selv om mejeriet har vundet smør- og blandingskategorien så mange gange, at ingen har tal på det, understreger Senior Site Director Mette Møller, at kåringen aldrig er noget, man føler sig sikker på.

”Vi er meget ydmyge i forhold til at have vundet. Det har enorm betydning for medarbejderne, og de har været meget spændte på, om vi har kunnet opretholde kvaliteten, efter at arrangementet var aflyst sidste år. På mejeriet har vi passion for smør og kvalitet, som vi hele tiden udvikler.”

Udvikling ligger hos mælkeproducenten

Præmierne blev overrakt af Landbrug & Fødevarers adm. direktør Anne Arhnung sammen med Mejeriforeningens formand Steen Nørgaard Madsen, som også stod for den officielle åbning af International Food Contest (IFC).

I sin tale fastslog han blandt andet, at innovation ikke længere kun er noget, der foregår på mejerierne.

”I dag foregår det i høj grad på marken og i stalden hos mælkeproducenterne. Vi er i gang med en gennemgribende omstilling af måden, vi producerer på, og der er tre nøgleord: Bæredygtighed, CO2-udledning og dyrevelfærd. Befolkningen, politikerne og mediernes øjne hviler på os, og de forventer, at vi kan levere grøn omstilling. Og det kan vi godt. Men det kræver, at vi arbejder sammen i hele erhvervet.”

Steen Nørgaard Madsen kom også kort ind på den netop indgåede klimaaftale for landbruget:

”Det er heldigvis endt med en bred aftale, der giver grobund for udvikling i stedet for afvikling,” sagde han. Se også artiklen Mejeriforeningen: Bred aftale giver ro til at arbejde langsigtet

Priser til Gourmet vindere

I forrige weekend blev vinderne af Gourmetprisen 2021 fundet i forbindelse med Cheese Copenhagen. Vinderne af de fem kategorier fik dog først overrakt deres præmier under IFC i dag.

Konsummælksprodukter: Økologisk Årstidskefir fra Essens/Arla Unika fra Arla Christiansfeld Mejeri

Smør: Gourmetsmør med ramsløg og sydesalt fra Lindved Mejeri

Hårde oste: Økologisk grubelagret Vesterhavsost fra Thise Mejeri

Bløde oste: Arla Unika Sort Himmel fra Arla Gjesing Mejeri

Is: Økologisk Nougatis fra Ny Lundgård Ismejeri.

Læs mere om Gourmetprisen 2021