Salg af økologiske mejerivarer i Danmark
Salget af økologiske varer til detailhandel og foodservice har i de senere år oplevet en markant fremgang. Her kan du læse mere om salget af økologiske mejerivarer i Danmark.
Salg af økologiske mejerivarer i Danmark
Økologiske mejerivarer har været blandt de mest populære økologiske varer siden økolo-gien for alvor fik sit gennembrud tilbage omkring årtusindeskiftet. Som det er nævnt i ”Øko-logisk mælkeudvikling og produktion” så har den økologiske drikkemælk været driveren i økologiudviklingen i Danmark og mælken har været den økologivare, som detailhandlen hyppigst har anvendt til at sætte fokus på økologiske fødevarer. Det har bevirket, at den økologiske drikkemælk allerede i 2005-2006 opnåede en markedsandel på omkring 25 pct. i detailhandlen. I de efterfølgende år steg markedsandelen for økologisk drikkemælk svagt fra år til år og den toppede omkring 36 pct. i 2020. Den høje inflation med stigende priser for fødevarer og energi har bevirket en mindre tilbagegang således, at omkring 32-33 pct. af den solgte drikkemælk i detailhandlen i 2022 var økologisk. Markedsandelen for økologisk smør og ost i 2022 er estimeret till hhv. 18 pct. og 7 pct. (volumen).
I nedenstående tabel ses det økologiske detailsalg for de enkelte varegrupper. Det ses, at det samlede salg af økologiske mejerivarer udgjorde 3.314 mio. kr. i 2022, hvilket er en fremgang på knap 100 mio. kr. i forhold til året før. Høj inflation og dermed prisstigninger på alle fødevarer i 2022 – også de økologiske mejerivarer – bevirkede, at der bag den sti-gende omsætning i kroner reelt er et fald i volumen i salget af de fleste økologiske mejeri-varer.
Således er salget af drikkemælk faldet med mellem 10-20 pct. i volumen i 2022 i forhold til året før. Nedgangen har været størst for skummetmælk, hvor nedgangen har været på 20 pct. i volumen, mens den tilsvarende har været 10 pct. for sødmælk. De fedtfattige mælke-typer har således oplevet det største fald i det seneste år, men de fedtfattige mælketyper udgør dog fortsat 90 pct. af det samlede salg af økologisk drikkemælk, målt i volumen. Salget af økologisk ost har oplevet en jævn fremgang, selv om øko-ostens markedsandel fortsat er relativ lav med 7 pct.
Detailsalg af økologiske mejerivarer
Mio. kr. |
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
2021 |
2022 |
Detailsalg, alle øko-varer |
7.565 |
8.672 |
11.325 |
12.865 |
14.075 |
15.986 |
15.547 |
Heraf mejeri: |
|
|
|
|
|
|
|
|
93 |
89 |
114 |
126 |
146 |
167 |
172 |
|
173 |
172 |
205 |
235 |
269 |
294 |
292 |
|
396 |
413 |
457 |
509 |
533 |
555 |
575 |
|
244 |
262 |
289 |
310 |
317 |
307 |
294 |
Drikkemælk, i alt |
906 |
936 |
1.065 |
1.180 |
1.265 |
1323 |
13 |
|
417 |
416 |
477 |
503 |
581 |
569 |
611 |
|
274 |
243 |
317 |
384 |
388 |
359 |
325 |
|
284 |
330 |
377 |
443 |
507 |
627 |
647 |
|
248 |
225 |
303 |
350 |
365 |
345 |
398 |
Mejerivarer, i alt |
2.129 |
2.150 |
2.539 |
2.860 |
3.106 |
3.223 |
3.314 |
Kilde: Danmarks Statistik.
Salget af økologiske varer til foodservicesektoren har i de senere år oplevet en markant fremgang. Foodservice omfatter servering af mad fra køkkener i institutioner, restauranter, kantiner, caféer, udbringning m.v. Ikke mindst salget af økologiske mejerivarer har gennemgået en meget positiv vækst. Post Corona, i 2022 blev der således solgt økologiske mejerivarer for 779 mio. kr., og dermed udgjorde de økologiske mejerivarer 32 pct. af det samlede mejerisalg til foodservice.
De populæreste økologiske mejerivarer i foodservice er drikkemælk og syrnede produkter, som havde en markedsandel på hhv. 55 pct. og 40 pct. i 2022, dvs. at over halvdelen af omsætningen for drikkemælk var økologisk. For smør og fløde var den økologiske andel 38 pct., mens den for ost var 17 pct. ifølge Danmarks Statistik. I de kommende år forventes der fortsat markant vækst i økologisalget til denne sektor, og dette gælder i udpræget grad også for de økologiske mejerivarer.
Spørgsmål til økologi?
ØKOLOGISK MÆLKEUDVIKLING OG PRODUKTION
Her kan du læse om økologisk mælkeudvikling, produktion af økologisk mælk og læse om de økologiske mejerier. Læs mere her.
EKSPORT AF ØKOLOGISKE MEJERIVARER
Økologiske mejerivarer har i flere år udgjort omkring halvdelen af den samlede økologieksport. Læs mere om eksport af økologiske mejerivarer.