Salg af økologiske mejerivarer i Danmark

Salget af økologiske varer til detailhandel og foodservice har i de senere år oplevet en markant fremgang. Her kan du læse mere om salget af økologiske mejerivarer i Danmark.

Økologiske mejerivarer har været blandt de mest populære økologiske varer siden økologien for alvor fik sit gennembrud tilbage omkring årtusindeskiftet.

Som det er nævnt i afsnittet ”Økologisk mælkeudvikling og produktion”, så har den økologiske drikkemælk været driveren i økologiudviklingen i Danmark og mælken har været den økologivare, som detailhandlen hyppigst har anvendt til at sætte fokus på økologiske fødevarer. Det har bevirket, at den økologiske drikkemælk allerede i 2005-2006 opnåede en markedsandel på omkring 25 pct. i detailhandlen.

I de efterfølgende år steg markedsandelen for økologisk drikkemælk svagt fra år til år og den toppede omkring 36 pct. i 2020. Den høje inflation med stigende priser for fødevarer og energi efter Coronapandemien bevirkede en mindre tilbagegang for økologisalget generelt og også for den økologiske drikkemælk, og markedsandelen faldt således til omkring 32 pct. i 2022 (volumen). 

Efter at inflationen er kommet i ro er de økologiske forbrugere igen begyndt at købe mere økologi. I nedenstående tabel ses det økologiske detailsalg for de enkelte varegrupper. Det ses, at det samlede salg af økologiske mejerivarer udgjorde 3.523 mio. kr. i 2024, hvilket er en fremgang på 70 mio. kr. i forhold til året før. 

Salget af økologisk drikkemælk steg 1,1 pct. i volumen og 1,9 pct. i værdi i 2024 til i alt 1,523 mio. kr. Omkring 34 pct. af den solgte drikkemælk i detailhandlen i 2024 var økologisk. Det er værd at bemærke, at salget af økologisk sødmælk steg med 11 pct. i volumen i 2024 hvilket indikerer, at tidligere tiders ”fedtforskrækkelse” er på tilbagetog. De fedtfattige mælke-typer udgør dog fortsat knap 90 pct. af det samlede salg af økologisk drikkemælk, målt i volumen.

Salget af økologisk ost steg i 2024 til 675 mio. kr., hvilket er ny salgsrekord. Stigningen var 3,4 pct. i volumen. Øko-ostens markedsandel er fortsat relativ lavt med estimeret 8 pct. Smørsalget har i de seneste år oplevet en generel nedadgående trend, og det gælder også for det økologiske smør, som i 2024 faldt 8,6 pct. i volumen og 9,5 pct. i værdi. Markedsandelen for øko-smør er estimeret til omkring 17 pct. i 2024.

Detailsalg af økologiske mejerivarer

Mio. kr.

2018

2019

2021

2022

2023

2024 

Detailsalg, alle øko-varer

12.865

14.075

15.986

15.547

15.483

15.961

Heraf mejeri:

 

 

 

 

 

 

  • Sødmælk

126

146

167

172

194

216

  • Letmælk

235

269

294

292

359

361

  • Minimælk

509

533

555

575

626

638

  • Skummetmælk

310

317

307

294

315

307

Drikkemælk, i alt

1.180

1.265

1.323

1.334

1.495

1.523

  • Syrnede produkter

503

581

569

611

579

559

  • Fløde og anden mælk

384

388

359

325

369

458

  • Ost

443

507

627

647

669

675

  • Smør og bl.produkter

350

365

345

398

341

308

Mejerivarer, i alt

2.860

3.106

3.223

3.314

3.453

3.523

Kilde: Danmarks Statistik.

Salget af økologiske varer til foodservicesektoren i Danmark har i de senere år oplevet en markant fremgang. Foodservice omfatter servering af mad fra køkkener i institutioner, restauranter, kantiner, caféer, udbringning m.v. Ikke mindst salget af økologiske mejerivarer har gennemgået en meget positiv vækst. I 2023 blev der således solgt økologiske mejerivarer for 850 mio. kr., og dermed udgjorde de økologiske mejerivarer 34 pct. af det samlede mejerisalg til foodservice.

De populæreste økologiske mejerivarer i foodservice er drikkemælk og syrnede produkter, som havde en markedsandel på hhv. 57 pct. og 39 pct. i 2023, dvs. at over halvdelen af omsætningen for drikkemælk var økologisk. For smør og fløde var den økologiske andel ligeledes 39 pct., mens den for ost var 18 pct. ifølge Danmarks Statistik. I de kommende år forventes der fortsat markant vækst i økologisalget til denne sektor, og dette gælder i udpræget grad også for de økologiske mejerivarer.

Der foreligger endnu ikke 2024-tal for økologisalg til foodservice (august 2025).

Spørgsmål til økologi?

Ejvind Pedersen

Ejvind Pedersen

Chefkonsulent, Økologiafdelingen, Landbrug & Fødevarer/Skejby

Mobil: 29807000

E-mail: ep@lf.dk