Fast modnet

Gastronomiens foretrukne ostetype findes i feltet mellem halvfaste skæreoste og de hårde typer som de meget kendte udenlandske oste, Parmesan og Manchego. Vi kalder typen for fast modnet. I de senere år har mange danske mejerier udviklet oste, der på hver deres måde bidrager med noget nyt i dette segment, fx Krystalost, Diamantost, Vesterhavsost mfl.

Kokke elsker de faste modne oste, fordi de er en rig kilde til grundsmagen umami, som forstærker smagen af de andre råvarer i saucer, salater og mange andre retter som gratinering eller revet i en fars eller creme.

På hjemlige spiseborde har typen også vundet voldsom popularitet de senere år, fordi den udtryksfulde duft og den sødmefulde ostemasse med små lækre knas af krystalliseret aminosyre har enorm smagsmæssig appeal til både novicer og garvede ostekendere.

Med en god øl eller et glas cider på siden er de efterhånden talrige hjemlige udgaver af typen blandt osteverdenens ypperste bidder.

Mærkevarer gav fremgang i Arlas omsætning

Lurpak, Arla-brandet og Puck var med til at øge Arla Foods’ omsætning i 2019, som landede på EUR 10,5 mia.

Læs mere

Veganske produkter ragede op på øko-messe

Bæredygtig emballage og veganske efterligninger af mejeriprodukter var de to dominerende trends på årets Biofach i Tyskland, fortæller chefkonsulent Ejvind Pedersen, L&F. Eneste danske mejeri på den internationale økologimesse var Thise Mejeri, som promoverede tre nye grubeoste for sine faste eksportkunder.

Læs mere

’Frisk, dansk mælk smager bare bedre’

Postevand, rugbrød og mælk er de tre ting, danskerne savner mest, når de tager på ferie i udlandet. En madhistoriker forklarer, hvorfor det særligt er mælk og rugbrød, vi har svært ved at undvære.

Læs mere