Danbo

Danmarks nationalost er en grundpille i vores madkultur. Den milde og let syrlige smag har gjort Danboen til folkeeje, og samtidig er Danbo en af de fire danske BGB-mærkede oste.

Danboen er den mest producerede og spiste ost i Danmark. Internationalt er den også anerkendt som noget ganske særligt dansk, idet osten i 2017 blev BGB-certificeret.

BGB-mærket betyder, at osten kun kan kaldes en Danbo, hvis den er produceret i Danmark efter de forskrifter, der gælder for en Danbo-ost. 

I modsætning til de tre andre danske BGB-oste sælges Danbo-osten stort set kun på det danske hjemmemarked. Her er den til gengæld danskernes foretrukne ost, og omkring 2/3 af al den ost, der sælges i Danmark, er af Danbo-typen. I forbindelse med BGB-certificeringen i 2017 sagde Lars Staunsbæk, direktør for Mammen Mejerierne, som producerer store mængder Danbo-oste:

”Vi vil bruge BGB-mærket på alle vores Danbo-oste. Jeg tror på, at det er et mærke, forbrugerne vil lægge mærke til, og forhåbentlig vil det få mange til at vælge en Danbo frem for andre oste.” Lars Staunsbæk har selv deltaget i arbejdet med at få BGB-mærket til alle de danske BGB-oste.

Danbo produceres på følgende mejerier: Aaså Andelsmejeri, Them Andelsmejeri, Thise Mejeri, Mammen Mejeri, Jernved Mejeri, Nørup Mejeri, Arla Tistrup Mejeri, Arla Taulov Mejeri.

Danbo-osten kan fås som en mild mellemlagret ost, en lidt kraftigere ekstralagret eller med kommen.

Sådan ser den ud 
Danbo er en lys gullig ost med en halvmat til halvblank overflade og en fast konsistens. Den har få ensartede runde huller på størrelse med ærter; for det meste op til 10 mm i diameter. Ostemassen er derudover homogen og kan variere i hårdhed og elasticitet.

Sådan smager den
En mellemlagret Danbo har en mild, let syrlig, fed og fyldig smag. 

Sådan kan du bruge den
En Danbo er let at skære, og traditionelt er den blevet skiveskåret og lagt på brød. Netop ost på brød eller 'smørrebrød', som vi kender det fra den danske frokost, har gennem de sidste 500 år udviklet sig til at være en integreret del af danskernes kost.

84 pct. af alle husstande i Danmark har købt Danbo i løbet af det seneste år, og en gennemsnitlig husstand køber Danbo 12 gange årligt.

Mellemlagret Danbo er velegnet til både børns og voksnes madpakker, og den fungerer fint i smeltet form både i og på aftensmaden.

Sådan fremstilles den
Danboen fremstilles af rå komælk, der fedtstandardiseres og pasteuriseres, hvorefter der tilsættes mælkesyrekulturer og osteløbe. Efter ca. 30 minutter stivner mælken til en stor sammenhængende masse, hvorefter den skæres i små terninger (ostekorn) af nogle millimeters størrelse med det formål, at vallen kan trække ud. Ostekornene omrøres for at fremme valleudskillelsen, før ostekornene presses sammen til en stor blok af ost. Denne presning foregår, inden vallen aftappes - denne teknik kaldes at opstikke osten, hvorfor Danbo kaldes en opstukket ost.

Den sammenpressede masse udskæres, og stykkerne kommes i forme. Osten i formen presses igen.

Ostene afkøles, saltes, overfladebehandles med kitkultur efter klassisk dansk metode og gennemgår en lagringsproces af forskellig længde afhængig af ønsket modningsgrad i det færdige produkt.

Ostens smags- og tekstur-karakteristika opnås typisk efter kitmodning i 3-5 uger ved 12-20 grader.

Osten kan evt. vaskes og tørres under eller efter lagringen, inden den emballeres.

Der skal bruges ca. 10 liter mælk til 1 kg færdig ost.

Mere dyrevelfærd i køledisken

Med det nye hjertemærke på mælk og andre fødevarer er det blevet nemmere at købe produkter med sikkerhed for god dyrevelfærd, lyder det fra Landbrug & Fødevarer. Organisationen står bag en kampagne, som skal øge forbrugernes viden om mærket.

Læs mere

Skolebørn skal spise med kniv og gaffel

Elever fra tre skoleklasser skal på restaurant efter at have vundet Madpakkedysten – Skolemælksordningens konkurrence, der fokuserer på sund mad og gode spisevaner.

Læs mere

Der er varmet op til en forrygende koldskålssommer

Med udsigt til flere dage med sol, kommer der for alvor skub i salget af koldskål i denne uge. Det store spørgsmål er, om vi kan slå rekorden fra tørkesommeren 2018, hvor mejerierne samlet set solgte omkring 14,4 mio. liter færdiglavet koldskål.

Læs mere