26. marts 2021

Thise Mejeri nåede rekordhøj eksportvækst i corona-år

I 2020 steg Thise Mejeris udenlandske afsætning af økologisk ost 20 pct. Det skyldes et øget salg i dagligvarehandlen på mejeriets kernemarkeder i Europa.

Da verden blev lukket, eksploderede Thise Mejeris eksport af økologiske mejeriprodukter og voksede knap 20 pct.

”Så stort et tal har vi ikke været i nærheden af før. Vi har tidligere været godt tilfredse med 10-12 pct. om året. På den måde har Covid-19, som man ellers ikke kan sige noget godt om, været en gave for os,” siger Thises Mejeris salgs- og marketingdirektør Peder Gerhardt Jessen.

Den rekordhøje vækst bygger ikke på, at Thises kun sender en lille del af sin produktion ud af Danmark. Tværtimod er det nordvestjyske mejeris eksportandel efter flere års målrettet indsats nået op på at udgøre cirka 30 pct. af en årlig omsætning på 1 mia. kr.

’Gaven’, som Peder Gerhardt Jessen omtaler, består i en stor vækst i salget til dagligvarebutikker på mejeriets kernemarkeder i Tyskland, Benelux og Norden. Hertil leverer Thise stort set kun varer til detailhandlen.

Derfor profiterede selskabet af Herr und Frau Schmidts lyst til at lægge ekstra luksus i indkøbskurven. Dér havnede en del ost, som er Thises største sællert i udlandet. Mest populær er Vesterhavsost, men Thises andre hårde oste såvel som blåskimmel og smør sælger også godt, oplyser Peder Gerhardt Jessen.

Fokus på ’gamle’ kunder gav bonus

Ud over den øgede forbrugerinteresse hænger fremgangen i udlandet sammen med et forstærket samarbejde med Thises eksisterende kunder. For da de lukkede grænser tvang mejeriet til at opgive en salgsstrategi om at opsøge nye kunder, blev der sadlet om.

”Vi gik i dybden med de kunder, vi allerede havde, og så på, hvordan de kunne udvide deres Thise-sortiment, sælge flere af de i forvejen populære varer, lave kampagner og justere priserne. Det var med til at øge salget.”

Peder Gerhardt Jessen vil ikke ind på, hvordan væksten på 20 pct. er fordelt på de enkelte lande. Men der er fremgang over hele linjen båret frem af en ’fortsat god vækst’ på hovedmarkedet Tyskland.

På de oversøiske markeder har Thise Mejeri ambitioner om dels at skrue op for sit salg af ost i USA, dels at udvide salget af mælkepulver i Kina.

De danske mejerier eksporterede økologiske mejeriprodukter for i alt 1,6 mia. kr. i 2019, ifølge de seneste tal fra Danmarks Statistik. Arla Foods tegner sig for den største del af eksporten.