12. august 2020

Skolemælk lægger op til nye rekorder

’Rekord i sport’ er en ny undervisningsaktivitet fra Skolemælksordningen, som sætter fokus på bevægelse i 0.-3. klasse.

Klar! Parat! Løb, spring eller kast! Starten er gået til ’Rekord i sport’ – en ny kampagne for 0.-3. klasse fra Mejeriernes Skolemælksordning, der lægger op til undervisning gennem aktiv leg og læring.

”Vi vil gerne fremhæve, at sundhed ikke kun handler om det, man spiser og drikker, men også om at bevæge sig. Det skal ’Rekord i sport’ give børnene lyst til,” siger senior marketing manager Louise Basic Poulsen fra Skolemælksordningen.

Derfor lægger ’Rekord i sport’ op til, at børnene skal ud af klasseværelserne og prøve kræfter med 100 meter løb, hammerkast, længdespring og stafetløb. Konkurrenceelementet er nedtonet i læreroplægget til aktiviteterne, som eleverne kan ’varme op’ til ved at se videoer med tips om hver af de fire discipliner.

En gennemgående figur i de små film er den klodsede sportskommentator Jørgen Lethmælk.

”Humor og genkendelighed er vigtig, når man formidler til børn, og derfor spilles kommentatoren af komikeren Brian Lykke, som stort set alle mindre børn kender fra Ramasjang i DR,” forklarer Louise Basic Poulsen.

Mælkekarton som startpistol

En af filmene viser, hvordan man kan sætte et 100 meter løb i gang med et brag ved at træde hårdt på en tom skolemælk med låget skruet på. Det er et af flere eksempler på, hvordan skolemælkskartonerne og -lågene kan bruges, når børnene skal have pulsen og humøret op på idrætspladsen.

Mælkens låg prydes af klistermærker, hvor man kan læse om, at verdens længste hammerkast udført af en kvinde er 82,98 meter, det længste mandlige hop på skateboard er 3,07 meter og andre vilde toppræstationer.

Rekorder og sportsgrene er også i fokus i et brætspil og en quiz, der sammen med lærervejledninger og andet materiale kan hentes gratis og læses om her.

Flere tilmeldinger

’Rekord i sport’ er inspireret af Skolemælks ’Lær om dyr’-kampagne, som var en stor succes ved skolestarten i 2019, ifølge Louise Basic Poulsen:

”Vi modtog mange ekstrabestillinger af spil og dyreklistermærker og fik mange positive meldinger fra både lærere og forældre om, at ’Lær om dyr’-undervisningsmaterialerne er relevante og af høj kvalitet.”

Hun tilføjer, at dyrekampagnen også bidrog til, at flere børn blev tilmeldt Skolemælksordningen.

”Nu håber vi selvfølgelig, at ’Rekord i sport’ også giver gode resultater. Vi synes, at skolemælk er et godt og sundt tilbud, vi vil slå lidt på tromme for. Samtidig har vi som branche et samfundsansvar for at motivere børn til at finde glæden ved en sund livsstil,” siger Louise Basic Poulsen.

Vil du vide mere?