16. januar 2023

Skolebørn leger sig til viden om menneskekroppen

Ud over at levere mælk til skolerne tilbyder Mejeriernes Skolemælksordning masser af læringsmateriale og aktiviteter til eleverne i 0.-3. klasse. Målet er at bidrage til sundhed i bred forstand gennem leg og læring – det gælder også for den nyeste kampagne med titlen ’Mission Min Krop’.

Knogler, hjertet, hjernen, muskler og mange andre af menneskekroppens funktioner er emnet for den nyeste kampagne fra Mejeriernes Skolemælksordning ‘Mission Min Krop’, der kører i første halvdel af 2023.

Aktiviteten er et tilbud til lærere og elever i 0.-3. klasse, som fx kan blive klogere på, hvor kroppens største og mindste knogle sidder, og – gennem nogle fysiske øvelser – hvordan musklerne fungerer.  

”Omdrejningspunktet er kroppens mange bestanddele og deres forskellige funktioner, og den rammer godt ind i Skolemælks formål. Den forbinder nemlig kroppens forunderlige dele med nogle af de centrale næringsstoffer, som kroppen har brug for til at fungere optimalt – fx calcium til knoglerne og næring til musklerne,” siger Senior Marketing Manager i Skolemælk Rasmus Flade Nielsen.

Han understreger, at det langt fra er alle Skolemælks kampagner, der kan forbindes med mælk, ernæring og sundhed. I efteråret handlede det således om videnskab og opfindere, og tidligere har fokus været på truede dyr samt insekter – emner der intet har med mælk at gøre.

”I Mejeriernes Skolemælksordning vil vi gerne bidrage til børnenes sundhed i skolen i bred forstand, for sundhed er meget andet end det, vi spiser og drikker. Det handler også om at lege, lære og få motion, og derfor bygger vi mange forskellige aktiviteter ind i vores kampagnematerialer. Samtidig skal emnerne være noget, som både lærere og elever synes er interessante,” fastslår han.

Stor interesse for materialerne
‘Mission Min Krop’ består af en lang række forskellige aktiviteter – lige fra klistermærker på skolemælken til læringsmaterialer, online quizzer, brætspil, en klassekonkurrence og en række videoer, hvor læge Christen Ravn på både faglig og underholdende vis lærer eleverne om kroppen.

Materialerne på Edutainmenthuset er gratis at benytte, og generelt er der god interesse for kampagnerne, fortæller Rasmus Flade Nielsen. I forbindelse med den forrige kampagne ’Vild.Vildere.Videnskab’, der løb hen over anden halvdel af 2022, udgav Skolemælken bogen ’Den vilde videnskabsbog’, som lærere på 700 skoler, svarende til ca. 40 pct. af landets grundskoler, bestilte 1400 eksemplarer af.

”Når vi evaluerer vores kampagner blandt lærerne, bliver vi anerkendt for, at vi – ud over at levere mælk – også bidrager med seriøst og velgennemarbejdet læringsmateriale,” fortæller Rasmus Flade Nielsen.

Han tilføjer, at evalueringerne også viser, at lærerne gerne ser flere aktiviteter fra Skolemælk.

Læs om ’Mission Min Krop’