Restaurant Jordnær vinder Danmarks bedste osteret 2018
Blåskimmelosten Blå Grubé fra Thise Mejeri spillede hovedrollen, da Restaurant Jordnær søndag blev kåret som vinder af konkurrencen Danmarks bedste osteret 2018.
Det blev en flan lavet på Thise Blå Grubé, hasselnødssablé, brændte figner og figenescabeche, der løb med sejren i Mejeriforeningen og Ost & ko’s kokkekonkurrence Danmarks bedste osteret 2018. 10 af landets toprestauranter, heraf fem michelinrestauranter, deltog i konkurrencen, der søndag blev overværet af godt 150 journalister, mejerifolk og øvrige gæster i CPH Food Space i Kødbyen i København.
Vinderretten var kreeret af køkkenchef Eric Kragh Vildgaard og hans dessertkok Mads Juel Olesen fra Restaurant Jordnær, og den fik følgende ord med på vejen af dommerpanelet:
“Jordnær vinder med en virkelig sexet, meget enkel og ren ret. (…) Det er modigt at vælge en blåskimmelost – men her er retten så veleksekvereret, at folk, der normalt ikke ville vælge en blåskimmelret, næsten MÅ blive vilde med den,” lød det fra dommerpanelets eneste uddannede kok, Kamilla Seidler.
Madanmelder på Berlingske, Søren Frank, supplerede: “Det har været en fornøjelse at opleve osten i alle dens mange funktioner. Vi er kommet vidt omkring i stil og udtryk fra de helt søde dessertretter, til salaten, ostekiks og nogle lettere forretter. Det springende punkt har så været, om det ville lykkes for restauranterne at bibringe inspirationsforlægget noget nyt. Men jeg må sige, at det, som konkurrencen skred frem, generelt var meget vanskeligt at bevare pessimismen.”
Ros til Blå Grúbe
Vinderkokken Mads Juel Olesen gav rettens ost en væsentlig del af æren for dagens triumf:
“Det er en rigtig sjov konkurrence og et fedt koncept at bruge de danske oste. De har været meget oversete tidligere, men nu begynder vi at få nogle fantastiske håndværksoste. Danske mejerier er virkelig blevet dygtige til at lave blåskimmelost. Vi har valgt Thise Mejeris Blå Grubé, fordi den smager fantastisk og har en flot syre, uden at den bliver overdrevet eller for kraftig,” roste han.
20.000 kr. og egen ost i vinderpræmie
Vinderen af konkurrencen, Restaurant Jordnær, kunne gå derfra med en præmie på 20.000 kr. og aftalen om et samarbejde med mejeriet Naturmælk om at udvikle og producere et batch af restaurantens helt egen ost.
De ni andre nominerede restauranter i konkurrencen var Falsled Kro, Restaurant Hærværk, Kiin Kiin, Søllerød Kro, Trio, MeMu, Restaurant Kanalen, formel B og Restaurant Wilhelm, og de høstede alle store bifald og rosende dommerkommentarer for deres bud på, hvordan landets højeste gastronomiske luftlag skaber god en osteret. Fire af restauranterne havde valgt at arbejde med blåskimmelost, mens de øvrige seks havde valgt fast modnede oste som Thises Thybo, Naturmælks Høost og Arla Unikas modne havarti Gammel Knas. Ud af de 10 restauranters i alt 13 forskellige oste var 11 lavet af komælk.
Det var første gang, at Mejeriforeningen og kampagnen Ost & ko afholdt konkurrencen Danmarks bedste osteret.
Læs mere på Ost & ko's hjemmeside
Vil du vide mere?
Populær ostekampagne skydes i gang – igen
Den tre år lange kampagne for dansk ost med titlen ’Ost & ko’ blev egentlig afsluttet i november sidste år, men Mejeriforeningen har nu valgt at fortsætte den succesfulde kampagne.
Danske oste indtager påskebordet
Påskens klassiske ostebord er blevet udvidet med hårde oste som Vesterhavsost og Gammel Knas samt varianter af blåskimmelost.
Ostene er kommet med på den økologiske vækstbølge
Efter at have stået i skyggen af andre økologiske mejeriprodukter gik salget af økologiske oste markant frem i 2018.
Københavnere strømmede til ostefest
Alle 800 billetter var udsolgt, da Ost & ko-kampagnen rundede sæsonen af med et forbrugerarrangement med masser af danske oste midt i København.