15. januar 2021

Ost rejser ud i Instagram-universet

10 madbloggere var med i Ost & kos digitale udfordring ’Osterejsen’, hvor de udviklede treretters menuer med ost. Opskrifterne har bloggerne delt med flere hundredetusinde følgere på de sociale medier.

Ost & ko, Mejeriforeningens kampagne for dansk ostekultur, kommer vidt omkring i det digitale univers under coronapandemien. Der har været virtuel ostefestival, digital ostebanko og livestreaming af Gourmetprisen, hvor Danmarks ypperste mejeriprodukter blev kåret.

Det seneste digitale initiativ er ’Osterejsen’, hvor 10 mad- og livsstilsbloggere for nylig udfordrede hinanden i at udvikle opskrifter på forretter, hovedretter og desserter med ost. Blandt retterne er ostevafler med æble og timian, bagt selleri med blåskimmel og salt ostekage med syltet grønt og ostefladbrød.

Få fat i flere madører

Ideen med ’Osterejsen’ er at inspirere til nye måder at bruge ost i madlavningen og at få fat i et nyt publikum gennem bloggernes store følgerskarer. En af dem tæller 186.000 følgere på Instagram.

Det fortæller digital kommunikationsmedarbejder Anja Rasmussen fra Mejeriforeningen. Hun peger på, at de deltagende bloggere deler glæden ved at lave mad, men ikke har de samme tilgange til opgaven:

”Nogle fokuserer på hverdagsmad, andre på gourmetretter eller det søde eller grønne køkken. Dette miks har betydet, at ’Osterejsen’ har givet os nogle lækre og forskellige opskrifter, som bloggerne præsenterer på deres sociale medier samt i aviser, blade og andre ’klassiske’ medier. På den måde rammer vi bredt og kan nå madører, vi ellers ikke ville have nået gennem Ost & kos kanaler.”


Vafler som dessert får et løft af at blive bagt med ost, fx en dansk komælksost med saltkrystaller og toppet med æble og krydderurter. Det mener Anna Bartels fra Anna Mad, der har skabt retten til Ost & ko. 

Samarbejde hver for sig

I ’Osterejsen’ blev bloggerne fordelt på tre hold og fik hver en kurv med råvarer til deres madlavning. Derpå skulle de – på videomøder – afgøre, hvem der stod for henholdsvis forret, hovedret og dessert og derefter udvikle og lave retterne hver for sig hjemme i deres køkkener. 

En af bloggerne er Maria Charlotte Larsen, indehaver af madbloggen marialottes.dk med over 200.000 sidevisninger og en Instagram-profil med 14.600 følgere. I Ost & ko-regi har hun tidligere foreslået seks hårde danske oste som alternativ til parmesan og kreeret en pizza med rygeost.

Danablu kan erstatte kød

I ’Osterejsen’ skulle Maria Charlotte Larsen lave en hovedret. Hun fik udleveret en Danablu, som hun lavede til en creme med bagt knoldselleri og grønkålssalat.

”I min gruppe besluttede vi at lave en grøn menu uden kød. Kød kan erstattes af Danablu, der med sin salte og fedtede smag har fylde og umami. Det passer godt til en grøntsag som knoldselleri. Og så er det spændende at vise, at Danablu kan være andet og mere end en skimmelost på morgenbordet,” siger Maria Charlotte Larsen.

Hendes holdkammerat Anna Bartels, kreerede ostevafler af irsk cheddar med æble og timian, mens den tredje makker, Camille Maja, lavede bagt Mont d'Or, en fransk komælksost, med figner, abrikosmarmelade og kommenkiks.


Cheesekage er ikke bare en dessert. Prøv en cremet, salt ostekage – fx med dansk ost med saltkrystaller – syltet grønt til forret. Retten er udviklet til Ost & ko af madblogger Camilla Bojsen-Møller fra Ostesnak.

De udenlandske oste skyldes, at Ost & ko er et EU-støttet projekt, som også Frankrig og Irland deltager i. I den sammenhæng erstatter ’Osterejsen’ en corona-aflyst fællesaktivitet i juni sidste år i Paris. Her skulle de danske bloggere have udfordret irske og franske kolleger på opskrifter med oste fra de tre lande. Franskmændene og irerne har også gennemført digitale konkurrencer i deres hjemlande, hvor danske oste indgik.

De 10 danske bloggeres opskrifter kan ses her.

Som inspiration og optakt til ’Osterejsen’ så bloggerne en video, hvor kok Simon Thrane fra restauranten CPH Gourmet laver en treretters menu med ost. Se videoen her.