27. januar 2021

Mundbind og masser af muligheder

3. februar stiller Mejeribrugets Dag i en digital udgave skarpt på, hvilke udfordringer og potentialer coronapandemien har medført for mejeribranchen.

Coronapandemien har givet mange problemer, men også ført til nytænkning. Hvad det betyder for mejeribranchen, er temaet på Mejeribrugets Dag, der – netop som følge af pandemien – i år afvikles digitalt onsdag den 3. februar kl. 14-16.

Ud over en aflysning af de fysiske foredrag betyder det også farvel til kredsudstillingen og det sociale samvær på Kold College. Alligevel håber Lars Johannes Nielsen, chefkonsulent i Landbrug & Fødevarer, på et stort fremmøde foran skærmene rundt om i landet.

”Vi har sammensat et spændende program, hvor en analytiker samt nøglepersoner fra tre mejerier og Danish Crown giver konkrete eksempler på deres virksomheders håndtering af de udfordringer og muligheder, som coronapandemien har medført. At høre om andres erfaringer kan give deltagerne inspiration og ny viden,” siger Lars Johannes Nielsen.

Krisehåndtering og ændrede forbrugervaner

Karin Udby, direktør for kvalitet, miljø og arbejdsmiljø hos Arla Foods, indleder Mejeribrugets Dag med at fortælle om ’Krisehåndtering i orkanens øje’. Hun taler blandt andet om Arlas omstilling af driften i et turbulent år, minimering af smitterisici og opgaven med at finde balancen mellem globale og nationale restriktioner.

Derpå sætter Martin Aagaard Pedersen, direktør for Nordex Food, fokus på, hvordan der på baggrund af coronarestriktionerne er udviklet nye måder at arbejde på i virksomheden.

Og så er det tid til at spritte hænder, holde afstand og købe ind på nettet. I hvert fald i tankerne, når analysechef Per Vesterbæk, Landbrug & Fødevarer med spørgsmålet ’Har du ændret adfærd under coronakrisen?’ stiller skarpt på pandemiens kort- og langsigtede aftryk i vores forbrugervaner.

Et tydeligt coronaaftryk ses i forårets lukning af foodservice-sektoren. Med ét slag kostede det Naturmælk en fjerdedel af omsætningen. Hvordan det sønderjyske mejeri overkom det problem, kommer direktør Leif Friis Jørgensen ind på i indlægget ’Hvad ændrede forbrugervaner gjorde ved virksomhederne’.

Det nye ’normale’

Det femte og sidste foredrag leveres af Senior Vice President Per Laursen, Danish Crown. I august måtte koncernen indstille produktionen på sit slagteri i Ringsted på grund af mange coronasmittede medarbejdere. Det har bidraget til den nye ’normale’ hverdag, som Per Laursen beskriver.

Ifølge ham handler det ikke alene om hurtigtest, visir, mundbind og ændrede procedurer. Der er også opstået et nyt formål, der går ud på at producere fødevarer ved at udvise samfundssind og holde arbejdspladsen smittefri.

Inden foredragsrækken byder dagen på et virksomhedswebinar kl. 13-13.45. Her fortæller repræsentanter fra de tre leverandørvirksomheder: Bactoforce, Lyras og Tetra Pak Filtration Solutions om deres virksomhed og produkter. Der bliver mulighed for at stille spørgsmål.

Læs mere om Mejeribrugets Dag her. Tilmelding kan ske her.