Mindre mælk sikrer Them Mejeris fremtidsplaner
I løbet af 2019 skal Them Mejeri hente mindre mælk hos færre andelshavere – det vil ifølge mejeriets direktør give langt større fleksibilitet og gøre det muligt at drive mejeriet mere markedsorienteret.
”Det er et helt bevidst valg, at vores faste mælkemængde fremover skal være mindre. På den måde skaber vi grundlag for en spændende fremtid for mejeriet, hvor det bliver efterspørgslen i markedet, der er afgørende for vores produktion, i stedet for at vi konstant skal afsætte en stor produktion.”
Sådan forklarer direktør for Them Mejeri, Torben Aarris, visionen for mejeriets fremtid. Han understreger, at planerne har været undervejs et stykke tid, og at reduktionen i antallet af mejeriets andelshavere sker i god ro og orden.
”Bestyrelsen indledte i begyndelsen af året forhandlinger med nogle af andelshaverne, som ønskede at forlade mejeriet. Forhandlingerne er nu faldet på plads, og det er lykkedes at hjælpe disse mælkeproducenter videre.”
35 pct. mindre mælk
Torben Aarris oplyser, at mejeriets mælkemængde bliver reduceret med 35 pct.
”Vi havde forventet at skulle indveje 70 mio. kg mælk i år, men nu siger vi farvel til seks andelshavere med tilsammen 25 mio. kg mælk. Der er aftalt en glidende overgang, så den sidste af de seks andelshavere stopper til sommer – det giver os mulighed for at tilpasse driften på mejeriet undervejs.”
Fremover skal mejeriet ud at købe ca. 15 mio. kg mælk, og der ligger allerede nu en plan for, hvordan mælken skal indkøbes.
”Det giver os langt større fleksibilitet og flere håndtag vi kan skrue på – fx hvis der sker en opbremsning i efterspørgslen, som vi så det under sidste års varme sommer. Dermed bliver driften på mejeriet også meget mere rolig, og – som sagt – mere markedsorienteret.”
Specialoste opprioriteres
Torben Aarris er yderst tilfreds med, at ejerkredsen ønsker bevare det lokale islæt og nu vil videreudvikle virksomheden. På mejeriet investeres der i øjeblikket i både optimering af driften og produktionen af specialoste.
”Selv om Them Mejeri er mest kendt i detailhandlen for de klassiske Danbooste som Guld Them og Fætter Kras, så er specialoste en vigtig prioritet for mejeriet fremover. Vi vil gerne have vores porteføjle af både økologiske og konventionelle specialoste bredere ud til både foodservice og detailhandlen,” siger Torben Aarris.
Vil du vide mere?
Them Mejeri mister 35 pct. af mælken
Seks andelshavere med tilsammen 25 mio. kg mælk forlader mejeriet efter utilfredshed med mælkeprisen.
Ny smag og nye tider hos Them
Med afsæt i sin 132-årige historie har Them Andelsmejeri relanceret sine oste med ny ostekultur, emballage, logo og markedsføring. Desuden er selskabets ledelsesform ændret.