6. december 2021

Mejerier har solid vækst i e-handel med ost

I 2020 foregik 30 pct. af ostesalget fra Arla Unikas butikker gennem selskabets webshop mod 12 pct. året før. Them Andelsmejeri melder om støt fremgang i sin knap et år gamle netbutik.

Danskerne køber tøj, sko og måltidskasser i stor stil over nettet – og stadig flere får nu også ost leveret til døren efter nogle klik på telefonskærmen.

Det mærker man hos landets ostehandlere og flere mejeriers ostebutikker. Blandt dem er Arla Unika, hvor 30 pct. af det samlede salg fra selskabets tre butikker i 2020 fandt sted i forretningens webshop mod 12 pct. året før.

”Vores nethandel er inde i en vild udvikling. Vi har rigtig travlt og er vokset ud af de lokaler, hvor vores websalg begyndte fra nul i 2016,” siger Mette Aaskov Lassen, E Commerce Manager for Arla Unika.

Indtil august i år havde netbutikken hjemme i et baglokale i Unikas butik i Klostergade i Aarhus, hvor webordrerne blev håndteret, når der ikke var travlt. Nu foregår pakningen af oste, garniturer og andre delikatesser bestilt over nettet i et nyindrettet lagerrum i Arlas hovedkvarter i Viby – og på en Arla-afdeling i Falköping i Sverige. Begge steder varetages opgaverne af to nyansatte medarbejdere på fuld tid, som udelukkende beskæftiger sig med Unikas nethandel.

Barrieren er brudt
I månederne efter lukningen af samfundet i marts 2020 firedoblede Arla Unika sin online-handel. Fremgangen opvejede nogenlunde et vigende salg i de fysiske butikker i Stockholm, København og Aarhus. Efter genåbningen har man holdt de gode salgstal i webshoppen og fået mange nye, faste kunder, oplyser Mette Aaskov Lassen:

”Det viser, at vi har brudt barrieren for bekymringen ved at købe kølevarer online."

'Pænt salg' i Them
Hvor Arla Unika kan trække på Arla Foods erfaring med global e-handel, må andre danske mejerier bygge deres virtuelle salg op fra bunden. Det har man gjort hos Them Andelsmejeri, som åbnede en netbutik i januar i år. Knap et år senere kan CEO Torben Aarris fortælle om en satsning, som falder i hak med mejeriets fysiske ostebutik og køkken, hvor der laves osteanretninger og -tilbehør:

”Webshoppen er stadig et lille ben af vores forretning, men vi har et pænt salg med en støt vækst og er glade for at kunne tilbyde vores samlede ostesortiment til kunder landet over. Det kan give inspiration og supplerer vores salg i detailhandlen, hvor udvalget af Them-oste er knap så bredt.”

Ostehandlere opruster
Retter man blikket mod landets ostehandlere, ser man også en tendens til at øge fokus på ostesalg over nettet. Flere tilbyder e-bestilling af oste og anretninger, og enkelte har en decideret netbutik. Det gælder Klingenberg Ost & Delikatesser, der midt i november lancerede en ny hjemmeside med en opdateret webshop som et supplement til dens fem fysiske butikker i Middelfart, Odense, Rødovre, Lyngby og København.

”Vi havde et pænt salg i vores ’gamle’ webshop og tror, at det kan betale sig at investere i den del af forretningen for at gøre den mere kendt og øge omsætningen,” siger Klingenbergs indehaver Kaj Jørgensen.

Lidt mere tilbageholdende er formanden for Ostehandlerforeningen for Danmark, Martin Vorsøe. Han har ingen netbutik ved siden af sine to forretninger i Holbæk og Espergærde, men bruger sin hjemmeside og sociale medier til at sætte fokus på særlige oste, tilbud og anretninger. Det giver pote. Antallet af bestillinger af tapasplatter pr. mail er blevet fordoblet på et års tid og udgør nu næsten halvdelen af det samlede salg. Desuden får Martin Vorsøe mange henvendelser om oste, som kunder har set på hans Facebook-side.

”Så alt i alt bliver forretningen styrket af vores tilstedeværelse på nettet. Men jeg har ikke planer om at åbne en webshop. Det bliver for ressourcekrævende i forhold til fx personale og udgifter til køleemballage,” lyder det fra ostehandlernes formand.