6. maj 2021
Af: Ulla Kjer

Mælken er blevet tydelig i nye kostråd

Der er nu sat nøjagtige mængder på det daglige indtag af forskellige mejeriprodukter i både de nye klimakostråd og de supplerende råd til ældre, vegetarer samt gravide og ammende.

Hvor meget mælk er det nu lige, man bør drikke om dagen – og skal man drikke mere mælk, hvis man ikke spiser ost?

I de nye officielle kostråd fra Fødevarestyrelsen indgår både mælk og ost som en del af en sund og klimavenlig kost. Rådene, der blev offentliggjort i begyndelsen af januar, kunne imidlertid give anledning til usikkerhed om mængderne, fx hvor meget mælk man med fordel kan drikke, hvis man ikke spiser ost. Det er der nu rettet op på, så det klart fremgår, hvor meget mælk eller mejeriprodukt voksne og børn i forskellige aldersgrupper kan indtage dagligt.

”Det er vigtigt, at kostrådene nu tydeligt angiver, hvor meget mælk og ost, der er passende i den daglige kost for forskellige aldersgrupper, ikke mindst for at sikre at børn og teenagere får tilstrækkeligt calcium,” siger Katrine Langvad, seniorkonsulent i Afdeling for Ernæring, Landbrug & Fødevarer.

Mere mælk til specielle grupper

Også i Fødevarestyrelsens nye supplerende kostråd til ældre, gravide og ammende samt vegetarer, der blev offentliggjort i denne uge, er mælk og mejeriprodukter med på ’menukortet’ til alle grupper.

”Her er det også blevet tydeliggjort, hvor stor en mængde mælk eller mejeriprodukter der er passende i kosten, hvis man ikke spiser ost. Det betyder, at den anbefalede mælkemængde ikke altid ligger fast på 250 ml, men at nogle grupper faktisk anbefales helt op til 450 ml mælk dagligt, hvis de ikke spiser ost,” fortæller Katrine Langvad.

Hun understreger, at det især i forhold til de ældre er vigtigt med et højt indtag af calcium og protein for at reducere nedbrydningen af knogler og muskler:

"De nye kostråd viser altså endnu engang, at mælken bidrager med en masse vigtige næringsstoffer, især calcium og protein.”  

Se kostrådene her:

Fødevarestyrelsens officielle kostråd

Supplerende kostråd til ældre over 65 år

Supplerende kostråd til gravide og ammende

Supplerende kostråd til vegetarer og veganere