17. februar 2021

Fødevaremesse uden smagsprøver

Verdens største økologi-messe, BioFach, afholdes i disse dage digitalt. Thise Mejeri håber at møde både nye og eksisterende kunder på skærmen.

Der bliver hverken uddelt smagsprøver eller givet håndtryk på dette års udgave af BioFach messen, som afvikles i denne uge. Messen, der er verdens største for økologiske fødevarer, afholdes normalt i Nürnberg med omkring 50.000 besøgende, men på grund af corona-restriktionerne er den i år lavet om til en online begivenhed.

Thise Mejeri er blandt de 20 danske producenter af økologiske fødevarer, der deltager i messen. På mejeriet er Key Account Manager Britta Kristensen meget spændt på, hvordan kunderne vil tage imod den alternative mødeform.

”Det er jo ikke noget, vi har prøvet før, men vi håber da at møde både nye og eksisterende kunder på skærmen,” siger hun.

Organisationerne ’Organic Denmark’ og ’Bio aus Dänemark’ står normalt for den fælles danske stand på messen. I år har de to organisationer skiftet den fysiske stand ud med den fælles virtuelle stand Denmark eSPECIAL; her kan kunderne besøge de danske udstilleres ’stande’, hvor der er præsentationer af virksomhederne og deres produkter, links til hjemmesiderne, og herfra kan kunderne også komme i virtuel kontakt med de danske producenter.

”Nu må vi se, hvordan det spænder af, men vi er selvfølgelig positivt indstillet,” siger Britta Kristensen og fortsætter:

”Det er jo ikke til at vide, hvordan situationen udvikler sig. Det kan vare længe, inden det igen bliver muligt at afholde internationale messer, så måske skal både producenter og kunder vænne sig til at mødes på denne måde.”

Danmark er (stadig) verdensmestre i økologi

I forbindelse med BioFach messen er en helt ny international rapport, ’The World of Organic Agriculture’, om økologi blevet offentliggjort, og den viser, at danskerne er det folkefærd i verden, der køber og spiser flest økologiske produkter.

Rapporten har opgjort og sammenlignet salg og produktion af økologiske fødevarer i 2019 på verdensplan, og tallene viser, at markedsandelen i den danske detailhandel er på 12,1 pct. Det placerer Danmark på førstepladsen efterfulgt af Schweiz og Østrig med hhv. 10,4 pct. og 9,3 pct., mens Sverige ligger på fjerdepladsen med 9,0 pct.

Dermed bevarer Danmark sin førsteplads fra 2018, hvor en tilsvarende rapport opgjorde den danske andel til 11,5 pct.

Danskerne er ifølge rapporten også verdensmestre i at drikke økologisk mælk: I den danske detailhandel har økomælken således den markant største markedsandel med 32,3 pct., efterfulgt af Schweiz og Østrig med hhv. 24,9 pct. og 21,8 pct.