Dansk økologi kommer på de bonede gulve i Saudi-Arabien
Tidligere i år indledte Mejeriforeningen en treårig kampagne for økologiske mejeriprodukter i Mellemøsten. Nu intensiveres tiltaget med et fremstød i Saudi-Arabien.
Økologi og danske økologiske mejeriprodukter er hovedemnerne, når danske og saudiske embedsfolk den 3. november mødes på Danmarks ambassade i Saudi-Arabiens hovedstad Riyadh. Her vil en dansk delegation bestående af ledere fra Fødevarestyrelsen, Arla Foods og Mejeriforeningen præsentere begrebet ’dansk økologi’ for repræsentanter fra ørkenstatens fødevaremyndigheder og miljøministerium.
Mødet er et led i Mejeriforeningens treårige kampagne for danske økologiske mejeriprodukter – især modermælkserstatning og UHT-mælk – i Mellemøsten. Fremstødet begyndte tidligere i år i De Forenede Arabiske Emirater, men nu gælder det altså Saudi-Arabien. Det oplyser den danske delegations leder og direktør i Mejeriforeningen, Jørgen Hald Christensen. Han uddyber:
”Den danske mejeribranche har mange års erfaring med afsætning af mejeriprodukter i Saudi-Arabien. Som det øvrige Mellemøsten er landet et spændende vækstmarked, ikke mindst for økologi. Interessen for kategorien er stor, men kendskabet lille. Derfor er vi glade for, at den danske ambassade har inviteret saudiske embedspersoner til at træffe os, så vi kan styrke vores forbindelser. For at øge saudiernes viden om økologi vil vi fortælle om historien bag dansk økologi og det røde ø-mærke, certificeringssystemet samt den høje kvalitet og standard for danske økologiske fødevarer.”
Startskud for kampagnen
Samtidig med mødet på ambassaden begynder den forbrugerrettede del af økologikampagnen. Den består af digitale aktiviteter såsom bannerreklamer, samarbejde med influencere og markedsføring på sociale medier samt en massiv tilstedeværelse i supermarkedskæder med vareprøver og brochurer. Dertil kommer deltagelse i events for børnefamilier.
”Vores kommunikationsstrategi bygger på et miks af digitale og fysiske aktiviteter, så vi møder forbrugerne, når de bevæger sig i de digitale og sociale kanaler såvel som i ’virkeligheden’”, siger Lars Witt Jensen, Senior Marketing Manager i Mejeriforeningen.
Gode perspektiver
Hos Arla Foods ser Senior Vice President for Mellemøsten og Nordafrika (MENA) Kim Villadsen gode perspektiver i fremstødet i de arabisktalende lande:
”Vi er meget glade for Mejeriforeningens arbejde med at promovere økologiske mejeriprodukter i Mellemøsten. Arla har en lang historik i regionen, og vi ser et stort potentiale i projektet og deltager aktivt i de aktiviteter, der kommer i forbindelse med det.”
Vært for mødet den 3. november er Ole Moesby, Danmarks ambassadør i Saudi-Arabien. Arla er repræsenteret af Henrik Lilballe Hansen, Finance Director. Fra Fødevarestyrelsen deltager kontorchef Troels Vensild og souschef Pernille Lundquist Madsen.
Fremstødet for økomejeriprodukter i Mellemøsten begyndte tidligere i år i De Forenede Arabiske Emirater. Den EU-støttede kampagne har et budget på 30 mio. kr. og omfatter også konventionel UHT-mælk og hvid ost, som er to populære produkter i Mellemøsten.
Læs mere om økologikampagnen her.