Ostene er kommet med på den økologiske vækstbølge

Efter at have stået i skyggen af andre økologiske mejeriprodukter gik salget af økologiske oste markant frem i 2018.

Økologi
Ost
Statistik
De økologiske oste har generelt haltet efter salget af andre økologiske mejeriprodukter, men nu er de for alvor begyndt at komme i fokus.
De økologiske oste har generelt haltet efter salget af andre økologiske mejeriprodukter, men nu er de for alvor begyndt at komme i fokus.

I 2018 blev der solgt økologiske mejeriprodukter for 2,9 mia. kr., hvilket var en stigning på 12 pct. i forhold til 2017. Det viser nye tal fra Danmarks Statistik, og dermed fortsætter fremgangen i salget.

Der er sket stigninger på alle produktgrupper, men det, der især er værd at lægge mærke til, er væksten i ostesalget. Generelt har salget af de økologiske oste haltet efter andre økologiske mejeriprodukter, men ostene er nu for alvor begyndt at komme i fokus, og i forhold til 2017 steg salget med 18 pct.

”Salget af økologisk ost har været klart sværere at få i gang end fx økologisk mælk, men de seneste år er efterspørgslen efter vores øko-oste vokset 10-15 pct.," siger Thise Mejeris adm. direktør Poul Pedersen.

Han ser prisen som hovedårsag til, at økologisk ost hidtil kun har udgjort en mindre andel af det samlede salg af mejeriprodukter.

”Der skal 10 kg økomælk til at fremstille 1 kg øko-ost, hvilket selvfølgelig giver en større prisforskel i kategorien ost i forhold til mælk. Men forbrugerne er langsomt ved at blive åbne for at spise økologiske fødevarer, der ikke er basisprodukter, men kræver en vis forarbejdning.”

Svært at være pessimist
Med den stadigt voksende interesse for økologi generelt føler Poul Pedersen sig rimeligt sikker på, at væksten i ostesalget kommer til at blive større.

”Vi kan allerede nu se, at vi kommer til at sælge mere øko-ost i efteråret. Og selv om væksten i salget kommer fra et lavt niveau, er det svært at være pessimist.”

Også hos Arla mærker man den stigende interesse for økologiske oste. Fra marts 2018 til marts 2019 lagde danskerne 41 pct. flere øko-oste fra Arla i deres indkøbskurv, og i april sendte selskabet to nye økologiske oste i serien Riberhus Mesterstykker på markedet.

Hos Coop ser analysechef Lars Aarup også optimistisk på de økologiske ostes fremtid.

”Coops samlede salg af økologisk ost er fordoblet på 10 år og udgjorde sidste år 14,4 pct. af det totale ostesalg,” konstaterer Lars Aarup, som mener, at den stabile fremgang vil fortsætte.

Mere mælk til mere ost
I og med at produktionen af økologisk mælk fortsætter med at stige og i år vil runde 700 mio. kg, ser chefkonsulent i Landbrug & Fødevarer Ejvind Pedersen det som yderst positivt, at en større andel af mælkeproduktionen nu kan afsættes i form af økologiske oste.

”Markedsandelen for økologiske oste i detailhandlen var i 2018 omkring 6 pct., og jeg forventer, at den inden for de næste par år vil stige til mindst 10 pct., i takt med at udbuddet stiger,” siger Ejvind Pedersen.

Mælk får selskab af planter på mejerierne

Arla Foods melder nu klart ud, at selskabet vil producere plantebaserede fødevarer, og både Thise og Naturmælk erklærer sig indstillet på at følge trop.

Læs mere

Masser af ost på sensommerens madfestivaler

Klassisk ostefondue i ny udgave, eksperttips til ostesmagning, gourmetretter med ost og massevis af smagsprøver på oste fra store og små danske mejerier. Der er i den grad ost på menuen, når Ost & ko-kampagnen i den næste måneds tid indtager Copenhagen Cooking, Food Festival i Aarhus og Odense.

Læs mere

"Jeg elsker både dyr og klistermærker"

En seksårig pige tog straks Skolemælks nye kampagne med dyreklistermærker til sig, da den – anført af biolog Anders Kofoed – blev lanceret i Aalborg Zoo onsdag.

Læs mere