Globale ambitioner fører Mille ind på det danske marked

I løbet af maj vil danske småbørnsforældre kunne købe økologisk modermælkserstatning fra Mille Food. Ud over at understrege virksomhedens placering i Danmark er lanceringen første skridt i en global strategi.

Modermælkserstatning
Maelkepulver
Børn
MØKO laves til babyer i aldersgrupperne 0-6 måneder og fra 6 måneder.
MØKO laves til babyer i aldersgrupperne 0-6 måneder og fra 6 måneder.

National stolthed og globale ambitioner er årsagen til, at Mille Food i løbet af maj debuterer på det danske marked for modermælkserstatning. Det sker med MØKO, et EU-økologicertificeret produkt, som er Milles første tiltag uden for Kina. Her har virksomheden i løbet af fem år sat sig på 1 pct. af det enorme marked for modermælkserstatning.

”Jeg medgiver gerne, at det kan virke bagvendt, at vi vil ind på et mindre marked som det danske set i lyset af vores gode resultater i Kina, hvor vi har fordoblet vores antal af solgte ton hvert år og forventer at sælge 5.000 ton i 2019. Men i sagens natur føler vi som en dansk virksomhed, at vores produkter skal være på hylderne i supermarkederne i Danmark, og derudover har vi en ambition om at udvide til nye markeder, så vi ikke udelukkende er afhængige af Kina,” forklarer Milles fabriksdirektør Martin Thomsen.

MØKO, der vil kunne fås i to varianter til babyer i aldersgrupperne 0-6 måneder og fra 6 måneder, vil efter hans overbevisning blive godt modtaget på det danske marked.

”Danskernes store fokus på økologi og deres høje købekraft giver os tro på, at der vil være kunder til et økoprodukt af høj kvalitet. Desuden skal MØKO ses som det første skridt i vores strategi om at blive en global aktør. I den sammenhæng er det for os logisk at begynde i Danmark, hvor vi kan nå al detailhandel inden for få timers kørsel,” siger Martin Thomsen.

Nye varekategorier
Større er afstandene i Kina, hvor Milles succes med modermælkserstatning har givet selskabet mod på at introducere to produkter i andre kategorier. Det drejer sig om MAMA, et mælkepulver til gravide kvinder samt et produkt til børn mellem fire og syv år.

”Kineserne vil gerne have, at deres børn får de gode ting i mælk såsom vitaminer og calcium, og derfor foretrækker de den kvalitet, danske produkter kan tilbyde. Det skaber et marked for pulverprodukter, der har en anden ernæringsprofil end modermælkserstatning,” fortæller Martin Thomsen.

Den store kinesiske interesse for Milles modermælkserstatning har resulteret i, at produktionen ikke har kunnet følge med efterspørgslen. Derfor købte virksomheden sidste år en bygning i Roskilde, hvor et nyopført anlæg tages i brug i 2020. Projektet, der koster et trecifret millionbeløb, vil sætte Mille i stand til at fordoble sin fremstilling af højvolumenprodukter til Kina.

”På vores nuværende fabrik i Hundested skal der fremstilles specialprodukter, da der er mange nicher på det kinesiske marked, som vi selvfølgelig gerne vil ind i,” siger Martin Thomsen.

Mere dyrevelfærd i køledisken

Med det nye hjertemærke på mælk og andre fødevarer er det blevet nemmere at købe produkter med sikkerhed for god dyrevelfærd, lyder det fra Landbrug & Fødevarer. Organisationen står bag en kampagne, som skal øge forbrugernes viden om mærket.

Læs mere

Skolebørn skal spise med kniv og gaffel

Elever fra tre skoleklasser skal på restaurant efter at have vundet Madpakkedysten – Skolemælksordningens konkurrence, der fokuserer på sund mad og gode spisevaner.

Læs mere

Der er varmet op til en forrygende koldskålssommer

Med udsigt til flere dage med sol, kommer der for alvor skub i salget af koldskål i denne uge. Det store spørgsmål er, om vi kan slå rekorden fra tørkesommeren 2018, hvor mejerierne samlet set solgte omkring 14,4 mio. liter færdiglavet koldskål.

Læs mere