Mejeri i en sund og bæredygtig, europæisk fødevaresektor:
Hvad er vigtigt, når danskerne køber ind?
Hvert år foretager Mejeriforeningen en undersøgelse blandt danskerne for at få indblik i forbrugernes perspektiv på mejeriprodukters rolle i kosten og i samfundet generelt. Dette års undersøgelse viser blandt andet, at fødevarers næringsværdi ikke har stor betydning, når vi køber ind – og at mange danskere ikke har kendskab til mejeriprodukters indhold af vigtige næringsstoffer. Undersøgelsen er foretaget i marts 2023 blandt 1.005 repræsentativt udvalgte danskere.
I undersøgelsen svarer hver femte dansker, at næringsværdi, forstået som fx vitaminer og mineraler, har ingen eller lille betydning, når de køber ind. Når danskerne bliver spurgt, hvor stor næringsværdi mejeriprodukter har, svarer over en fjerdedel enten ”neutral”, ”dårlig” eller ”meget dårlig” næringsværdi. Danskerne mangler altså viden om mejeriprodukters næringsværdi”.
70 procent af danskerne har kendskab til mælkens indhold af protein og 84 procent har kendskab til indholdet af calcium, men når det kommer til andre vigtige næringsstoffer i mælken som vitamin B12, vitamin B2 og fosfor kommer mange danskere til kort. Faktisk ved kun 31 procent, at mælk indeholder vitamin B12 og 21 procent har kendskab til mælks indhold af vitamin B2. Kun 17 procent ved, at mælk indeholder fosfor, der blandt andet er vigtig for vedligeholdelse af vores knogler og tænder.
Overordnet betragter 32 procent af danskerne næringsværdi som en vigtig faktor, når de lægger madvarer i indkøbskurven. Danskernes alder har betydning for, hvor vigtigt vi vurderer næringsværdien er, når vi køber ind. Blandt de 18-34-årige betragter kun 18 procent næringsværdi som en vigtig faktor, når de køber ind, mens det er gældende for 37 procent af de 64-99-årige. Det er altså særligt den yngre del af befolkningen, hvor næringsværdi ikke er en betydelig faktor, når de køber ind.
Mejeriprodukters rolle i danskernes kost
Når vi spørger ind til, hvad forbrugerne opfatter som sunde fødevarer, ændrer billedet sig.
Her angiver 56 procent af danskerne, at de opfatter mejeriprodukter som sunde fødevarer. Kun omkring halvt så mange placerer plantebaserede alternativer til mejeri og kød i samme kategori.
Hver fjerde forbruger mener, at mejeriprodukter er en vigtig del af deres kost, og 16 procent svarer, at mejeriprodukter er en afgørende del af deres kost. Hvis man kigger nærmere på årsagen bag, at mejeriprodukter er en vigtig eller afgørende del af danskernes kost, begrundes det af syv ud af ti med, at mejeriprodukter er nærende, sunde og giver velsmag.
En stor del af danskerne kategoriserer altså mejeriprodukter som en vigtig del af deres kost, og over halvdelen opfatter mejeriprodukter som sunde fødevarer. Men det halter med både viden om, og interessen for næringsværdien i mejeriprodukter. Derfor ligger der en opgave i at oplyse om mejeriprodukters næringsværdi, så danskerne kan få en større bevidsthed om næringsværdien i deres kost, og få en mere nuanceret og velinformeret tilgang til deres madvaner, der tager højde for både sundhed, velsmag og bæredygtighed.
Følg med på Mejeriforeningens Twitter @fremtidsmejeri, hvor vi løbende deler flere resultater fra undersøgelsen.
Finansieret af Den Europæiske Union. De synspunkter og holdninger, der kommer til udtryk her, er udelukkende afsenderens/afsendernes og er ikke udtryk for Den Europæiske Unions eller Det Europæiske Forvaltningsorgans for Forskning (REA)’s officielle holdning. Hverken Den Europæiske Union eller den tildelende myndighed kan holdes ansvarlige herfor. For vejledning om afbalanceret sund kost se venligst: HTTPS://ALTOMKOST.DK/RAAD-OG-ANBEFALINGER/DE-OFFICIELLE-KOSTRAAD-GODT-FOR-SUNDHED-OG-KLIMA/