Vi spiser flere økologiske mejeriprodukter i kantinen og på restaurant
Nye tal fra Danmarks Statistik viser vækst, både i værdi og mængder, for salget af økologiske mejeriprodukter. Især oste rykker, måske påvirket af den store interesse for Bolle Med Ost.
Sidste år blev der solgt fødevarer til dansk foodservice (restauranter, kantiner o. lign) for 25,1 mia. kr. Heraf udgjorde økologiske fødevarer 3,6 mia. kr. og en andel på 14,2 pct., hvilket er rekordhøjt. Salget af mejeriprodukter til foodservice udgjorde i 2024 en værdi på 2,6 mia. kr. Det viser nye tal fra Danmarks Statistik.
Zoomer man ind på mejeriprodukterne, så er der også vækst for økologien: Økologiske mejeriprodukter udgjorde sidste år 42,2 pct af alle mejeriprodukter i foodservice målt i mængde eller 33,3 pct. målt i værdi (864 mio. kr.). Økologiandelen for mejeriprodukter er således mere end dobbelt så høj, som for samtlige fødevarer på tværs af kategorier (14,2 pct.).
”Det viser, at mejeriprodukter er med til at drive en positiv udvikling for salget af økologiske fødevarer. Det er cadeau til de danske, økologiske mejerier, som produktudvikler og har et attraktivt, bredt sortiment til foodservice,” siger Ejvind Pedersen, der er chefkonsulent i Landbrug & Fødevarer og arbejder for Mejeriforeningen med økologi.
BMO-effekten?
Mængdemæssigt er det drikkemælk og syrnede produkter, samt smør og fløde, der – som tidligere – fylder mest, men der sker også en positiv udvikling for økologisk ost, konstaterer Ejvind Pedersen på baggrund af de nye tal.
”Osten begynder at flytte sig. Salget af økologisk ost steg med 11 pct. fra 2023 til 2024. Måske er det BMO-effekten, vi ser her,” siger Ejvind Pedersen med henvisning til tiden store trend: Bolle med ost.
”Samtidig favner foodservice jo netop både de klassiske oste på hotellets store morgenbuffet og helt nye, innovative oste-varianter på restaurantens ostetallerken. Det er samtidig værd at bemærke, at økologisk drikkemælk nu udgør næsten to tredjedele af al drikkemælk i foodservice. Denne andel stiger fra år til år,” siger han.
Han forventer, at den positive, opadgående trend for økologiske mejeriprodukter forsætter i 2025.
”Medarbejdere og restaurantgæster forventer i stigende grad en vis andel af økologiske fødevarer, og har en restaurant eller kantine først opnået et økologisk spisemærke, så handler det om at bevare og udbygge graden af økologi,” vurderer Ejvind Pedersen.
2023 | 2024 | Økologi-andel 2024 (pct) |
|
Samlet omsætning af fødevarer til foodservice (mio DKK) | 24.549 | 25.101 | - |
Mejeriprodukter (mio DKK) | 2.596 | 2.594 | - |
Økologiske mejeriprodukter (mio DKK) | 850 | 864 | 33,3 |
Samlet omsætning af fødevarer til foodservice (tons) | 800.580 | 815.737 | - |
Mejeriprodukter i alt (tons) | 92.698 | 91.518 | - |
Økologiske mejeriprodukter i alt (tons) |
|
|
|
- heraf mælkeprodukter bortset fra syrnede |
26.550 |
26.553 |
63,6 |
- heraf syrnede mælkeprodukter |
4.219 |
4.374 |
40,7 |
- heraf smør og fløde |
4.741 |
5.215 |
36,0 |
- heraf ost |
2.014 |
2.235 |
11,6 |