01. januar 2016

Danske mejerier øjner guld i Rusland

EKSPORT Høje veterinærkrav gør det svært at komme ind på det russiske marked. Men er man inde, er mulighederne spændende, vurderer Arla Foods og Uhrenholt.

142 mio. russere er ved at få smag for ost og smør. Og gerne i høj kvalitet med fødevaresikkerheden i top. Et marked, som Arla Foods, Uhrenholt og en stribe andre fødevarevirksomheder har luret på i en årrække. Russerne har nemlig svært ved selv at levere varen, da den indenlandske produktion har været stagnerende i flere år. På trods heraf stiller landets myndigheder så høje veterinære krav til importerede fødevarer, at det i nogle tilfælde kan ligne tekniske handelshindringer. Det kan være svært for et udenlandsk mejeri at blive godkendt til at levere til det russiske marked, hvilket f.eks. tyske og hollandske mejerier har oplevet.

Arla er markedsleder

Arla Foods har fået både smør- og ostemejerier gennem veterinærernes nåleøje. ”Vi har valgt at se russernes krav som en positiv udfordring, der er med til at holde os skarpe med høje standarder i alle led i organisationen,” forklarer Hans Kristensen, Senior Vice President i Arla med ansvar for Rusland.

I 2013 voksede selskabets samlede eksport til Rusland til en værdi af knap 900 mio. kr., hvilket ifølge koncernstrategien skal tredobles i 2017. Bestsellerne hedder Apetina (hvid ost), Castello (skimmelost) og Natura (gul ost). ”Vi er faktisk markedsledende, når det gælder hvid ost og skimmeloste. Selvom det er forholdsvis små segmenter, er det med til at give os synlighed og dermed god branding,” forklarer Hans Christensen. Arla er også på vej med lokal produktion i et samarbejde med Molvest, som er Ruslands tredjestørste mejeriselskab.

”Det bliver en mindre osteproduktion i første omgang – måske godt tusind ton. Men vi vil gerne lære noget mere om lokal produktion i første omgang,” lyder det.

OL blåstempler Uhrenholt

Mens Arla Foods ikke har planlagt særlige tiltag i anledning af vinterens OL i Sochi, har Uhrenholt til gengæld travlt. Middelfart-virksomheden skal stå for distributionen af alle føde- og drikkevarer til det olympiske område. ”Sikkerhed har været ekstrem vigtigt, når det gælder leverancer til OL. Vi ser kontrakten som en blåstempling af vores distribution her i Rusland og tror på, at det kan øge vores vækst yderligere,” forklarer Michael Zøhner, direktør for Uhrenholt LLC, Russia, som har en omsætning i omegnen af en milliard kr. Uhrenholt har egne kontorer i Moskva og Skt. Petersborg, og alene i hovedstaden har man 50 lastbiler på farten. Skaldyr er største handelsartikel, men mejeriprodukterne tæller for et større tre-cifret millonbeløb. Halvdelen importeret fra vesten og halvdelen russiske og østeuropæiske varer.

”Vi oplever stor vækst i de segmenter, som vi betjener, herunder foodservice, som er vores hovedmarked. Her er vi stærkt positionerede over for fastfood-restauranter og hoteller,” fremhæver Michael Zøhner, som også kender udfordringer. ”Med 11 tidszoner må Rusland ikke opfattes som bare ét marked. Og så skal man være forberedt på skift i markedet, da den russiske økonomi er meget følsom og kan reagere voldsomt på udsving i eksempelvis priser på olie og gas. Det gælder også værdien af rublen,” fortæller han.

Fakta – mejerimarkedet i Rusland (2012)

Førende mejeriselskaber: Wimm Bill Dann (ejet af PepsiCo) og Unimilk (ejet af Danone) sidder på ca. 25 pct. af markedet.
Resten er fordelt mellem mindre, lokale/regionale producenter.
Mælkeindvejning: 32 mia. kg. Knap halvdelen leveres til mejerier.
Samlet import: 971.000 ton.
Forbrug pr. indbygger: 81 kg mælk, 2,3 kg smør, 5,3 kg ost. Kilde: CIAL