11. marts 2025

Overvældende ostefest i hele landet

”Rekordomsætning”, ”masser af glade gæster”, ”vildt”, ”fantastisk stemning”.  
Begejstringen er ikke til at tage fejl af, når mejerier og andre aktører fortæller om afviklingen af Ostens Dag i fredags. Hos Naturmælk er begejstringen så stor, at man inviterer til ostefest igen allerede i Påsken. 

”I år har Ostens Dag helt klart været større end sidste år. Men vigtigst af alt har det været noget af en folkefest med masser af glade mennesker til de mange forskellige arrangementer landet over.”

Med disse ord samler ostekommunikatør Camilla Bojsen-Møller op på fredagens markering af den nye mærkedag i ostebutikker, supermarkeder, forsamlingshuse m.m. Sammen med reklamebureauindehaver Anne Vagner står hun bag konceptet for Ostens Dag, og de to kvinder rundede meget passende fredagen af med et stå for en fællesspisning (med ost og ostequiz) for 200 betalende gæster i Folkehuset Absalon på Vesterbro i København.

”Det var en ret fornøjelig aften med god mad, gode oste, fantastisk stemning og en masse glade mennesker. En perfekt afslutning på en lang dag,” fortæller hun. (se fotos fra arrangementet i galleriet nederst på siden)

Naturmælk gentager succesen i Påsken

Det festlige og fornøjelige går – sammen med ord som ’overvældende’ og ’rekordomsætning’ - igen i tilbagemeldingerne fra mange af dagens øvrige arrangementer. For eksempel hos Naturmælk, hvor mejeriets ostemester Jesper Fogh stod for guidede smagninger i mejeriets butik.

”Det gik vildt godt,” fortæller salgs- og marketingchef Nelly Riggelsen, Naturmælk, som anslår at godt et par hundrede mennesker nåede at besøge butikken i de tre timer, den holdt åbent. ”Folk var meget begejstrede for at høre Jesper Fogh fortælle om ostene, mens de smagte. Det var så positiv en oplevelse for os alle sammen, at vi har besluttet os for at gentage arrangementet i Påsken, fredag den 11. april.”

Vildt travlt og sjovt i Them

Them Andelsmejeris butik havde – mildt sagt – også en af de gode dage. 800-900 kunder besøgte butikken, som melder om omsætningsrekord på dagen.

”Vi havde travlt. Der var masser af mennesker i butikken dagen igennem, det var faktisk ret voldsomt – men også men også rigtig sjov. Vi er helt sikkert med igen til næste år,” fortæller supervisor Heidi Møller fra butikken. TV MidtVest besøgte også butikken i Them på Ostens Dag. Se indslaget her. (Alternativt vælg udsendelsen fra 07.03. kl. 19:30 og indslaget ’Juleaften for osteelskere’

Thise Mejeri, Barrit Mejeri og fransk ostebord i Hornslet 

I Thise Mejeris butik kiggede 1.200 kunder indenfor på dagen, der endte med en ny rekord i antal ekspeditioner. Et af de store hit var ’osteposer’ med et udvalg af mejeriets oste til en ’god pris’, ligesom smagsprøver på 14-16 forskellige oste vakte begejstring.

Som nogle måske kan huske, var vejret på Ostens Dag ganske forårsagtigt. På Barrit Mejeri benyttede man den anledning til at servere suppe og andre retter med ost ude på gaden foran mejeriet i den lille landsby. Det trak folk til og gav masser kunder i butikken dagen igennem.

Humlebæk Mikromejeri havde fået blomsterdekoratør Pernille Thiele til at pynte et overdådigt ostebord, som dagen igennem gav trængsel med flere hundrede gæster i et stort telt foran mejeriet.  Det kan man få indtryk af i et tv-indslag fra TV2 Kosmopol her

Dertil skal nævnes et par arrangementer i forsamlingshuse nord for Aarhus:  I ’Kulturgrunden’ i Hornslet havde salgskonsulent i Lactalis, Steen Lund Sørensen, inviteret til ostebord med vin og levende musik, hvilket trak godt 200 mennesker til. Ikke så langt derfra gentog osteentusiast Ib Hasseris sidste års succes med ostebord i et stopfyldt Todbjerg Forsamlingshus.

Fra BMO til overdådige osteborde

Mejeriforeningen, som er en af Ostens Dags samarbejdspartnere, stod for et af fredagens første arrangementer: Uddelingen af BMO’er til de ansatte i Agro Food Park fra morgenstunden - se mere på Mejeriforeningens LinkedIn her.

”I Mejeriforeningen ser vi Ostens Dag som en unik mulighed for at byde ind med mange forskellige initiativer, som kan sætte fokus på osten. Lige fra gratis BMO’er til guidede smagninger og overdådige serveringer med vin til. Derfor er også dejligt at se, hvordan man overalt i landet har markeret dagen og formået at samle danskerne omkring det store udbud af ost, vi har her i landet. Ikke mindst fra vores egne mejerier, som gennem de seneste par årtier har udviklet – og stadig udvikler – et utal af spændende oste af høj gastronomisk kvalitet. Det er i den grad værd at fejre,” lyder det fra senior marketingmanager Lars Witt Jensen, Mejeriforeningen. 

Han understreger samtidig, at han og kollegerne i marketingafdelingen sætter stor pris på det tætte samarbejde man har med Camilla Bojsen-Møller og Anne Vagner om udviklingen og gennemførelsen af Ostens Dag. 

”Det har stor værdi for os og branchen som sådan at vi er med ombord på et koncept, der appellerer til både forbrugere, kokke, restauranter, ostehandlere, mejerier, detailkæder og andre med interesse for ost.”

 

Links til flere tv-indslag fra Ostens dag:

TV2 Øst. Direkte reportage fra Ostebørsen i Vemmelev (indslaget starter ved tidskode 06:07):

TV2 Fyn. Skibhusvejens Ostehandel.  

BARRIT MEJERI 01
THISE MEJERI2
ABSALON 01
ABSALON 02
Humlebæk Mikromejeri Nærbillede Ostebord 1
BARRIT MEJERI 03
ABSALON 03
NATURMÆLK
BARRIT MEJERI 02
Humlebæk Mikromejeri Foto Med Publikum
SKEJBY 1
SKEJBY2
SKEJBY 3
Sten Kulturgrunden
Them1
Them2
THISE MEJERI