Projektet, Poul Pedersen omtaler, er Mejeriforeningens kampagne ’Økologi i Kina 2020-2022’. Fremstødet er blevet forsinket af corona, men gik i gang i maj og skal promovere danske økologiske mejeriprodukter i Riget i midten.
Ifølge de seneste tal fra det kinesiske landbrugsministerium steg salget af økologiske fødevarer i Kina i 2018 med knap 10 pct. til i alt 61 mia. kr. Det har gjort Riget i midten til verdens fjerdestørste marked for økologi efter USA, Tyskland og Frankrig.
Oplysning og forretning
Hos Arla Foods ser direktør for koncernens ’Early Life Nutrition’ (børneernæring), Frede Juulsen, både pædagogiske og forretningsmæssige aspekter ved ’Økologi i Kina 2020-2022’.
”Kineserne er på et tidligt stadie i forhold til økologi, og har stadig stort behov for at forstå, hvad begrebet går ud på. Her har Danmark som et økologisk foregangsland meget at tilbyde både med hensyn til viden og mejeriprodukter af høj kvalitet,” siger han og fortsætter:
”Det trækker Mejeriforeningens fremstød på ved at forklare kinesiske forbrugere og beslutningstagere om fx økologisk landbrug, regler og politik og samtidig eksponere tre kommercielle mejerier og deres produkter. Koblingen mellem oplysning og handel giver fordele for Thise, Them og Arla i Kina.”
Arla har solgt forskellige typer mælkepulver til børneernæring og UHT-mælk på det kinesiske marked siden 2006. I 2015 fulgte en lancering af økologiske produkter i de to kategorier.
”Økologisk børneernæring udgør 10 pct. af det samlede salg på området i Kina. Sidste år fordoblede vi vores afsætning i den kategori derude og ser stadig en fornuftig vækst,” fortæller Frede Juulsen.