Masser af mejeriprodukter på danskernes morgenbord
Ostemadder, mælk, yoghurt, skyr m.m. Når danskerne spiser morgenmad, er der i høj grad mejeriprodukter på bordet. I ikke færre end 82 pct. af vores morgenmåltider indgår der et mejeriprodukt, viser en ny undersøgelse fra Landbrug & Fødevarer.
En bolle eller en skive franskbrød, ofte med ost eller smør. Det er topscoreren på de danske morgenborde ifølge en ny undersøgelse om morgenmåltider, som Voxmeter har foretaget for Landbrug & Fødevarer.
2.000 mennesker deltog i undersøgelsen, som giver et billede af, at mejeriprodukter forsat er populære og faste elementer i dagens første måltid herhjemme. Nummer et er bolle eller franskbrød, som 29 pct. af de adspurgte indtager, efterfulgt af ost (26 pct.), mælk (22 pct.), smør (21 pct.), havregryn (19 pct.) og yoghurt/skyr (18 pct.). Listen er lang og samlet set viser undersøgelsen, at mejeriprodukter i en eller anden forstand indgår i 82 pct. af danskernes morgenmåltider.
Nemt og sundt med mælk og yoghurt
”Som undersøgelsen viser, kan mejeriprodukter noget særligt på et morgenbord. En skål havregryn med mælk, yoghurt med mysli eller en BMO – det er nemt, mættende og velsmagende. Faktisk er det ikke noget nyt, at vi i Danmark er glade for morgenmad med mejeriprodukter, og det er dejligt at se, at produkterne stadig spiller en stor rolle hos de fleste,” siger chefkonsulent Katrine Langvad, Landbrug & Fødevarer/Mejeri
Hun hæfter sig samtidig ved, at undersøgelser viser en lille stigning i andelen af folk, der slet ikke får morgenmad. I en tilsvarende undersøgelse fra 2023 var det således 15 pct., der sprang morgenmåltidet over, mens det i den nye undersøgelser (fra 2024) er 18 pct. Tendensen er særligt udbredt blandt de yngre forbrugere (18-39 år), hvor 22 pct. ikke spiser morgenmad.
FAKTA OM DANSKERNES MORGENMAD 2024
Analysen er udført af Voxmeter på vegne af Landbrug & Fødevarer. 2.000 danskere besvarede en række spørgsmål om deres morgenmål dagen før.
Analysen kan downloades (PDF) hos Landbrug & Fødevarer her.
Udvalgte data fra analysen:
Danskernes morgenmad varierer, men der er visse tendenser. Typisk består morgenmaden af brød eller boller, ost, mælk, smør, havregryn, grød, yoghurt eller skyr. Grøntsager, kød samt kødpålæg indgår sjældent i morgenmaden.
18 pct. af de danske forbrugere spiste ikke morgenmad dagen før. Tendensen er særligt udbredt blandt de yngre, hvor det er 22 pct., der sprang morgenmaden over i går.
Kaffe eller te er populært til morgenmad, hvilket bliver drukket af hver anden i gennemsnit, især dog blandt 60+ årige, hvor kaffe/the-drikke bliver drukket som en del af morgenmaden hos tre ud af fire. I forhold til 2023 er det imidlertid markant færre, der har fået kaffe/the som en del af morgenmaden.
Når danskerne beskriver deres morgenmad, karakteriseres den af knap halvdelen som et måltid sammensat af færdiglavede komponenter, som for eksempel havregryn med mælk eller bolle med syltetøj osv. Den tager typisk max 15 min. at klargøre.
I weekenden beskrives den lidt oftere som hjemmelavet mad, og tager lidt oftere op til 30 minutter at tilberede. I weekenden spises den oftere med familie, ægtefælle/kæreste eller børn, hvor man oftere spiser morgenmaden alene i hverdagen.
Morgenmaden bliver karakteriseret som nem, mættende og med god smag. Derudover er der et fokus på sundhed og at morgenmaden er let tilgængelig og nem at få fat i. De yngre forbrugere beskriver oftere deres morgenmad som billig, nem og hurtig, mens de ældre oftere beskriver den som sund og med danske råvarer.