01. januar 2016

Amerikanerne rider på mozzarellabølgen

OSTEEVENTYR Amerikanske mejerier har øget mozzarellaproduktionen markant i en årrække. Eksportkonsulent Mark Todd ser fortsat enormt potentiale på asiatiske vækstmarkeder.

USA er verdens største producent og eksportør af mozzarella. Alene i 2014 voksede produktionen seks pct. til knap 1,8 mia. kg. Dermed er produktionen fordoblet siden år 2000. En af dem, der glæder sig over denne udvikling, er Mark Todd – også kaldet ’The cheese dude’ (ostefyren). Han er blandt andet tilknyttet California Milk Advisory Board og US Dairy Export Council som konsulent. ’mejeri’ fik hul igennem til amerikaneren på en Skype-forbindelse til Ho Chi Minh City i Vietnam. Her deltog han i den internationale konference og udstilling ’Food&Hotel’, hvor han repræsenterede de amerikanske mozzarellaproducenter. En gruppe, som blandt andet omfatter selskaberne Leprino, Saputo, Dairy Farmers of America og Hilmar Cheese, der alle er kæmpestore inden for mozzarella.

God forretning

Baggrunden for den amerikanske udvikling er ifølge Mark Todd ganske enkel. ”Først og fremmest fordi det er en god forretning. Der er jo ingen grund til at have en ost liggende på lager i fem år, inden du sælger den, når du kan få en god pris efter 24 timer,” siger han med henvisning til de nyeste anlæg, som kan producere salgsklar mozzarella på under et døgn. ”Og så er vi ganske enkelt verdens bedste til mozzarella. Californiens mælkeproducenter leverer nok klodens mest ensartede mælk, fordi klima og fodring varierer meget lidt henover året. Det er et vigtigt udgangspunkt for at kunne lave den perfekte mozzarella,” siger amerikaneren. Også Wisconsin samt nye mælkestater som New Mexico, Texas og Idaho har fået flere mejerier med mozzarellaproduktion. Mark Todd vurderer endvidere, at de amerikanske mejerier er lykkedes med at udvikle fleksible produkter, som blandt andet er velegnede til frysning og har en holdbarhed på op til tre uger efter optøning. ”For at komme ind på vækstmarkederne i Asien med et frisk produkt er det afgørende, at produktet kan holde sig i længere tid,” lyder det.

Asien har potentiale

Netop Asien er blandt de markeder, som aftager en stadig stigende del af USA’s mozzarella, fordi det amerikanske hjemmemarked for længst er mættet, når det gælder pizza og anden fastfood. Og Mark Todd ser spændende muligheder – blandt andet i Vietnam. ”Vietnam er et klassisk vækstmarked i et land uden ostetraditioner. Men har de først lært at spise pizza med mozzarella, så er næste skridt til andre oste ikke så stort,” forklarer amerikaneren. Kina, Thailand og Indonesien er også blandt amerikanernes indsatsområder, og her ser man et kæmpe afsætningspotentiale i et nærmest umætteligt marked. ”Japanerne lærte at spise ost efter krigen, så de i dag er verdens næststørste importør af ost. Tænk på, at der er 10 gange så mange kinesere,” lyder det optimistisk fra den amerikanske mozzarellaekspert.