Mammen melder om stor vækst i danskproduceret hytteost
Salget af hytteost boomer i Danmark. Sammenlignet med 2023 er salget mere end fordoblet hos den eneste hytteost-producent i Danmark, Mammen Mejerierne.
De seneste uger har der været flere historier om et stærkt øget salg af hytteost i Danmark og Norge – en udvikling der måske skyldes at opskrifter og andet indhold med den proteinrige hytteost hitter på de sociale medier.
Det er en udvikling de godt kan nikke genkendende til hos Mammen Mejerierne, der som det eneste danske mejeri producerer hytteost af dansk mælk i Danmark. Mejerikoncernen producerer både under eget varemærke og til private label.
”Vi har den seneste tid oplevet en øget efterspørgsel på hytteost på det danske marked. Vi eksporterer allerede til Finland og interessen fra andre lande i Norden er overraskende stor i øjeblikket”, siger Lars Staunsbæk, direktør og ejer af Mammen Mejerierne.
Salget er mere end fordoblet i år sammenlignet med 2023, og det giver lidt sommertravlhed på Mammen Mejeri, hvor hytteosten produceres.
”Vi følger udviklingen tæt og vores produktion står klar til at tage de mængder ind der skulle være efterspørgsel på”, lyder det fra udviklingschef og medejer, Peter Staunsbæk.
Udvikler nye varianter
Mejeriet arbejder i sammenhæng med den stigende efterspørgsel med at lancere nye varianter af hytteost - med forskellige smagstilsætninger og med ”topping” som f.eks. havreknas.
I slutningen af juni kunne den første variant, hytteost med vanilje og havreknas, spottes på supermarkedshylden og senere testes nye varianter med Ananas og med Blåbær og chia-frø.
Mammen Mejeriernes hytteost kan findes under mejeriets eget navn ”Mammen” hos Rema 1000, Netto og Lidl og derudover leverer mejerivirksomheden hytteost til mange detail-kæders private label mærker.