Mælkeskæg på Mælkens Dag
Mejeriforeningen fejrer Mælkens Dag ved blandt andet at give Hjerteforeningen 20 kr. for hvert billede af et mælkeskæg.
Onsdag den 1. juni fejres Mælkens Dag overalt på jorden. I Danmark markerer Mejeriforeningen dagen med forskellige aktiviteter.
På de sociale medier kører der allerede en mælkeskæg-kampagne, hvor brugerne opfordres til at uploade et billede af sig selv – eller deres børn – med mælkeskæg. For hvert uploadet billede donerer Mejeriforeningen 20 kr. til Hjerteforeningen, og derudover udloddes en bondegårdsferie blandt alle, der har deltaget. Kampagnen kører frem til den 5. juni.
Opfølgning på Mælkepris
Aktiviteten er en opfølgning på årets Mælkepris, der den 19. maj blev overrakt til Hjerteforeningen. Med prisen hædrer Mejeriforeningen projektet ’Sunde erhvervsskoler’, som Hjerteforeningen i samarbejde med Aalborg Universitet afviklede i skoleåret 2014/15. Som et led i projektet fik 100 chauffør- og automekanikerelever på Uddannelsescenter Holstebro hver dag serveret sund og gratis morgenmad på skolen. Både forskere, elever og lærere var begejstrede for effekten, der viste sig i form af en markant forbedring i elevernes indlæring og aktivitetsniveau.
”Vi vil selvfølgelig gerne markere Mælkens Dag, og samtidig vil vi gerne støtte Hjerteforeningens indsats for at etablere gode vaner, der gavner læring og trivsel på erhvervsskolerne,” siger marketing project manager i Mejeriforeningen Louise Poulsen om baggrunden for mælkeskæg-kampagnen.
Opgør med mælkemyter
Endelig benytter Mejeriforeningen Mælkens Dag til at sætte spot på mælkemyter. Nogle af myterne om mælk er ganske sejlivede som fx ’mælk giver mellemørebetændelse’, ’jeg kan selv diagnosticere laktoseintolerance’ og ’du bliver tyk af cafe latte’. I en pressemeddelelse, der er udsendt til diverse livsstilsmedier, tilbagevises disse myter med uddybende forklaring.
Det er FN-organisationen FAO, der står bag World Milk Day, som siden 2001 har sat fokus på vigtigheden af og ernæringsindholdet i mælk. Dagen fejres i over 40 lande over hele jordkloden.
En masse mælkeskæg kan allerede ses på kampagnens Facebook-side her