”Jeg er stolt af det, vi har skabt sammen”
Mejeridirektør Leif Friis Jørgensen kan i dag se tilbage på 25 år i spidsen for det økologiske mejeri Naturmælk. Her har han sammen med mælkeproducenter og medarbejdere skabt en virksomhed i ’konstant udvikling’, som han udtrykker det. ”Det har været et privilegium og en kæmpe fornøjelse af være en del af,” siger han.
”Vi vil være et lille, godt mejeri … ”
Sådan lød overskriften på forsiden af Mejeriforeningens nyhedsbrev UgeNyt, den 27. juli 2002. Citatet var fra Leif Friis Jørgensen, som to år tidligere var tiltrådt som mejerichef for Naturmælk i landsbyen Broderup.
Dengang indvejede mejeriet årligt 10 mio. kg mælk fra 16 andelshavere og omsatte for cirka 50 mio. kr. I dag leverer 38 andelshavere en mælkemængde på 45 mio. kg, mens omsætningen ligger og svinger omkring 400 mio. kr. Med til billedet hører også, at det nordsjællandske økomejeri Øllingegaard i 2017 blev en del af selskabet.
Så der er sket noget siden dengang i 2002. Men visionen om det ’lille, gode mejeri’ er på en måde fortsat aktuel og er efter alt at dømme en af årsagerne til, at Leif Friis Jørgensen fredag den 2. maj kan fejre 25-års jubilæum i den chefstilling, som han i sin tid regnede med at skulle bestride i en periode på 3-4 år.
”Jeg søgte i sin tid stillingen, fordi jeg havde et ønske om at være leder i en mindre organisation, hvor jeg kunne være med til at skabe rammerne. Det ønske har jeg fået opfyldt her, og sammen med en engageret bestyrelse og nogle dygtige medarbejdere har mejeriet formået at udvikle sig gennem alle årene,” fortæller han.
”I dag tænker jeg ikke over, at jeg er ansat. Jeg er vokset sammen med mejeriet og sådan har det faktisk været næsten fra starten af. Jeg er meget stolt af det, det er lykkedes os at skabe sammen. At vi stadig er her. Det er ikke nogen naturlov, at et mejeri kan fortsætte år efter år.”
Leif Friis Jørgensen foran Naturmælks karakteristiske gule bygning i 2016. (Foto: Flemming Jeppesen/mejeri.dk)
Vanskelig start
Da han i sin tid satte sig chefstolen lå det ikke just i kortene, at mejeriet stod foran en årrække med kontinuerlig fremgang. Det lille økomejeri, som seks år tidligere var flyttet ind i faciliteterne i Broderup, havde året inden mistet en stor kontrakt med FDB (i dag: COOP), som ellers aftog 80 pct. af produktionen. Det lykkedes at få noget af det tabte tilbage via en aftale om levering af konsummælksprodukter til Dansk Shells tankstationer og DSB’s kiosker og restauranter. Men en stor del indvejningen blev solgt videre som engrosmælk til andre mejerier i Danmark og England.
”Den første store opgave, jeg skulle tage fat på, var at lave en turn-around af virksomheden. Naturmælk var pionérmejeri, som var drevet af nogle ildsjæle, som ville økologien. Fundamentet var godt, men virksomheden manglede en strategi, så det var noget af det første, vi tog fat på. Vi formulerede det blandt andet i sætningen ’Vi vil levere den sundeste mælk med store smagsoplevelser’ – og den har vi faktisk holdt fast i lige siden.”
Foodservice gav os et forspring
Der blev formuleret flere delstrategier og fremtidsplaner, blandt andet i forhold til potentielle kunder i foodservice.
”Vi var tidligt ude med at formulere en strategi i forhold til foodservice, og da økologi-bølgen ramte kantiner og storkøkkener i 2005-07, var vi godt rustet til at være med. Her havde vi et forspring, og det kunne mærkes. På et tidspunkt afsatte vi næsten 50 pct. af vores produktion til foodservice,” fortæller han.
Siden kom bølgen med det nye nordiske køkken og voksende dansk interesse for gastronomi og smagskvalitet. Her var Naturmælk også klar med produkter og gode kontakter til landets topkokke.
”Vi kan det, som kunderne ønsker, og sådan har det altid været. Vi har ikke en udviklingsafdeling, som lancerer et vist antal produkter om året, i stedet lytter vi til kunderne og finder løsninger til dem. Vi er et meget fleksibelt mejeri med en virkelig stor kundekreds,” forklarer han.
Det betyder også, at Naturmælk er en virksomhed med mange forskellige produkter på hylderne. Da Mejeriforeningens blad ’mejeriMAGASINET’ besøgte mejeriet for knap 10 år siden, blev antallet af varenumre gjort op til ikke færre end 350.
Milepæle: Øllingegaard og den konstante udvikling
Man kan med en lidt fiks omskrivning sige, at Leif Friis Jørgensen også er en mand med mange varenumre på hylderne. Han er engageret i et utal af fora både i og uden for mejeribranchen og har klare holdninger til alt fra økologi, biodiversitet, gastronomi, spisekvalitet, madkultur m.m.
I dag kan han så fejre 25-års jubilæum i et job, hvor tiden mildt sagt ikke har stået stille. Når man beder ham se tilbage og udpege et par af de vigtige milepæle i hans indtil videre 25 år lange karriere, lyder svaret:
”Fusionen med Øllingegaard Mejeri i 2017 er en af de store milepæle. Jeg besøgte mejeriet tilbage i 2000, lige efter at jeg var tiltrådt på Naturmælk, og skrev efterfølgende til bestyrelsen, at her var et mejeri, vi burde samarbejde med. Så det er fantastisk, at det er lykkedes, og at vi har fået det til at fungere,” siger han.
Han peger samtidig på en række mindre, lignende milepæle, hvor Naturmælk har indlemmet små producenter som Kristiansminde gårdmejeri og senest Hørbølle Mejeri.
”En anden og mere gennemgående milepæl er, at det er lykkedes os – både medarbejdere og mælkeproducenter – at skabe en virksomhed, som konstant har udviklet sig over årene og har været rigtig god til at få øje på de muligheder op, der dukket op undervejs. Nye produkter, nye kunder, nye samarbejder, nye koncepter for mælkeproduktionen og så videre. Vi udvikler os stadig, og det er både et privilegium og en kæmpe fornøjelse af være en del af.”
Leif Friis Jørgensens 25-års jubilæum markeres i dag den 2. maj ved en reception på Øllingegaard Mejeri.
Forhistorien
Som det blev antydet i starten, var det en meget fjern tanke for Leif Friis Jørgensen, at han en dag skulle kunne fejre 25-års jubilæum som mejerichef på Naturmælk. Han er opvokset på Sjælland og blev uddannet mejerist i 1981 efter elevtid på Vallø, Sorø og Slagelse Mejeri. Efter mere end 10 år som mejerist på MD Foods Slagelse Mejeri, flyttede han sammen med sin hustru og tre børn til England for at søge nye udfordringer og oplevelser. Gennem selskabet MDI var mejeriselskabet begyndt at investere i England, og Leif Friis Jørgensen fik job på forskellige produktionsanlæg. Efter nogle år på en juicefabrik i Blackburn bad en leder ham om at beskrive det job, han gerne ville være i fem år ude i fremtiden.
”Det gik op for mig, at jeg gerne ville arbejde som leder i en mindre organisation, hvor jeg kunne være med til at sætte rammerne,” fortæller han. ”Og da jeg fik øje på den ledige stilling hos Naturmælk, var jeg ikke i tvivl. Dér var jobbet. Men inden jeg søgte, skulle jeg da lige bruge lidt tid på at overbevise min hustru om at det var en god idé at opgive tilværelsen i Manchester for at slå os ned i Tinglev i 3-4 år.”
”Det kom så til at vare noget længere end de lovede 3-4 år, og det tror jeg da, at alle efterhånden er glade for. Jeg er i hvert fald meget taknemmelig for at min hustru, valgte at bakke mig op,” siger han.