Influencere gør det smart at drikke dansk økomælk i Mellemøsten
Der er et ’kæmpe markedspotentiale for økologi i Mellemøsten’, lyder det fra Mejeriforeningen, som står bag et fremstød for den ø-mærkede danske mælk i samarbejde med 21 influencere i regionen.
”Åh, det ser dejligt ud!”. ”Så smukt.” ❤❤❤. ”Hvor kan man købe økomælk?”
Det hagler med søde emojis, overstrømmende bemærkninger og spørgsmål om økologisk mælk i kommentarfeltet hos 21 af Mellemøstens populæreste influencere på Instagram for tiden.
Det skyldes, at influencerne, hvoraf flere har langt over 100.000 følgere, viser film og billeder, hvor de hygger sig med deres børn og ægtefæller, mens de drikker økologisk mælk. Mælken er vel at mærke fra Danmark.
Influencernes fokus på dansk økomælk udspringer af et samarbejde med Mejeriforeningen, der sammen med danske mejerier er i gang med en treårig, EU-støttet kampagne for økologiske mejeriprodukter i Mellemøsten.
Økologi forbindes med moderne livsstil
Kampagnen, som henvender sig til familier med mindre børn, blev iværksat, fordi der er et ’kæmpe markedspotentiale for økologi i Mellemøsten,’ som Lars Witt Jensen, Senior Marketing Manager i Mejeriforeningen, udtrykker det.
”Økologi forbindes med sundhed og en moderne livsstil. Det skaber købelyst. Men ingen lokale mejerier har en økologisk produktion, og foreløbig er vi – sammen med Arla, der deltager i fremstødet – ene om at markedsføre kategorien i regionen. Det skal vi udnytte til at få mellemøstlige forbrugere til at forbinde økologiske mejeriprodukter med Danmark. Her kommer Arlas mangeårige tilstedeværelse i regionen os til gode,” forklarer han.
Lars Witt Jensen understreger, at influencere fra Den Arabiske Halvø er lige så indflydelsesrige som deres vestlige kolleger. Det gør deres fortællinger om økomælk på Instagram, Facebook og andre sociale medier til en god vej til at nå mange forbrugere.
”Vi kan se, at forbrugerne reagerer meget positivt på opslagene,” lyder det fra Lars Witt Jensen.
Nareeman Fawzy (t.v.), (183.000 følgere på Instagram), slapper af med sin kone og et glas mælk på parrets altan i lejligheden i Dubai.
Stor interesse, lille viden
På trods af en stor interesse er det begrænset, hvad forbrugerne på Den Arabiske Halvø ved om økologi. Derfor bygger kampagnen på nogle grundlæggende budskaber om, at økologisk mælk og andre mejeriprodukter er sunde, nærende og bæredygtigt produceret med fokus på dyrevelfærd.
”Vi begynder fra bunden og bygger platforme op i dagligvarehandlen, til events, på fødevaremesser, på sociale medier og nettet. Kampagnen har fx en hjemmeside, der fortæller om økologisk mælk og dens gode egenskaber – med særligt fokus på børneernæring,” fortæller Lars Witt Jensen.
Det danske økofremstød blev indledt sidste efterår. Dengang blev der serveret prøver på langtidsholdbar, økologisk mælk og hvid ost samt uddelt brochurer om økologi fra 200 stande i supermarkeder i Forenede Arabiske Emirater og Saudi-Arabien.
Ifølge målinger fra supermarkederne blev standene besøgt af 100.000 handlende. Det er et ’meget tilfredsstillende’ tal, siger Lars Witt Jensen. Nu kan han konstatere, at de gode kampagnetakter fortsætter på de sociale medier.
Børn mixer smothie med pedalkraft
Mens far og mor ser Instagram-opslag med økomælk, kan deres små sønner og døtre få lov til at knokle for føden. I hvert fald hvis familien er taget i legelandet KidZania i Dubai, Emiraternes største by.
Her har Mejeriforeningen for tiden en stand, hvor lille Abdul eller Aisha ved at trampe i pedalerne på en motionscykel genererer strøm til en blender, der mikser en smoothie. Den er, selvfølgelig, baseret på økomælk.
”Børnenes indsats på cyklen forener motion og bevægelse med mælk som en sund og nærende drik,” påpeger Lars Witt Jensen.
Mælk i ramadanen
Økokampagnens næste skridt bliver en stand på fødevaremessen Gulfood i Dubai 13.-17. februar, hvor opkøbere fra detailhandlen bliver præsenteret for økologisk modermælkserstatning.
Derpå vender kampagnen tilbage til den direkte forbrugerkontakt, når der fra den 1. marts sættes fokus på økomælkens rolle til måltiderne under ramadanen (som begynder en måned senere). Her vil der i supermarkeder blive tilbudt vareprøver, brochurer med opskrifter og andet inspirationsmateriale. Tiltagene følges af reklamer og indslag på nettet og sociale medier.
”Ramadanen er en stor begivenhed, som alle i Mellemøsten taler om. Det anvender vi til at gøre opmærksom på mælkens gode egenskaber og brugbarhed i forskellige sammenhænge,” siger Lars Witt Jensen.
Læs mere:
Økologikampagnens hjemmeside
To af kampagnens influencere på Instagram:
@suzanalsadi
140.000 følgere
Dubai
@nareemanfawzy
183.000 følgere
Dubai