01. januar 2016

Vesterhavsosten er på vej til Manhattan

To danske mejerier har fået en aftale i hus med en af de største amerikanske osteimportører. Smagen har overbevist de kræsne kunder, men den nordiske fortælling om de økologiske oste har også en finger med i spillet.

De danske specialoste fra Knuthenlund og Thise skal ikke kun komme danskerne til gode. Fra november i år kan osteglade newyorkere også erhverve sig et stykke af den populære Vesterhavsost eller den prisbelønnede fårebrie, skriver L&Fs nyhedssite Foodculture.dk.

Det er ikke en hvilken som helst osteimportør, der har taget de danske oste under vingerne. Det er Murray’s Cheese, der ifølge Thomas Høy, adm. direktør i eksportvirksomheden Nordic Food Export, er en af de største osteimportører i USA.

I første omgang sender eksportfirmaet en palle afsted hver 14. dag og venter så på, at den amerikanske interesse for de danske oste vil vokse sig til en økonomisk gevinst for jyske Thise og lollandske Knuthenlund. Hvis det viser sig, at osteglade amerikanere har smag for de danske oste, kan der være tale om mange paller og rigtig mange oste. Og går alt vel, kan det bringe millioner tilbage til de danske osteproducenter og mejerister, fortæller Thomas Høy.

Mejerierne lader sig ikke rive med

Knuthenlunds aftale med Nordic Food Export er frugten af flere års arbejde , og Knuthenlunds fårebrie har nu udsigt til at komme på hylderne på Manhattan i november.

”Det har også taget lang tid at nå hertil. Vi har arbejdet på at få en importaftale i hus i 4-5 år. Vi håber på det bedste, men vi har ingen forventninger om, at det bliver kæmpe stort. Vi har ikke sat næsen op efter noget, og vi starter stille, så vi ikke ender med ikke at kunne levere de mængder, der er efterspørgsel på,” siger Jesper Hovmann-Simonsen, der er medejer og mejerist i Knuthenlund.

Samme rolige stemning ses hos Thise, hvor salgs og marketingsdirektør, Peder G. Jessen, med jysk sindighed fortæller:

”Vi ved endnu ikke, hvor meget der kommer gang i salget til USA, lige nu skal vi ind og have bevis for, at der er et reelt markedspotentiale.”

Det er Vesterhavsosten, der er på vej over Atlanten, men Thise vil også gerne eksportere en blåskimmelost og andre oste til det amerikanske marked.

Optimisme hos eksportøren

Anderledes optimistisk er stemningen hos Nordic Food Export, der indgik aftalen på vegne af de to danske andelsmejerier. Nordic Food Export har specialiseret sig i eksport af nordiske højværdivarer, og Thomas Høy er positiv.

”Jeg er jo slemt optimistisk, fordi jeg har talt med Murray’s og ved, hvor meget de gør for producenterne. Men hvor meget sådan en aftale kommer til at betyde, kan jeg selvfølgelig ikke garantere.”

Danske oste med en god historie

Jesper Hovmann-Simonsen fra Knuthenlund fortæller, at det har været en udfordring at overbevise potentielle amerikanske indkøbere om, at fårebrien og rødkitosten kan stå distancen mod etablerede kendinge indenfor oste-verdenen, der har et velkendt rygte for luksusoste.

”Knuthenlund ligger jo i den dyre ende af oste, og der er vi oppe og konkurrere mod de franske og italienske oste, der har et bedre rygte for at være kvalitet, og der skal vi altså lige overbevise kunderne om, at danske oste kan sidestilles med den type oste. Det arbejder både vi og Thise og Arla for,” siger Jesper Hovmann-Simonsen.

En af strategierne for at vække amerikanernes smag for danske oste, har været at trække hesten til truget. På forskellige fødevaremesser for high end-produkter har Thomas Høy fra Thise hevet fat i folk og fået dem til at smage på ostene.

”Når de så står der og godt kan lide osten, så er de meget mere lydhøre over for de gode historier, der ligger bag osten,” siger han og fortæller, at de lidt særlige oste fra et lille land med en historie, passer godt ind i newyorkernes fødevaretrends lige nu.

”Lige præcis i New York er man meget interesseret i de her lidt sjove producenter. Det er særligt på Østkysten, fordi de madinteresserede læser en del om Claus Meyer. Uden at kende principperne for Ny Nordisk bliver de draget af fortællingen om iværksætteren fra Lolland. De synes, det er helt vildt, at man i Danmark er lykkedes med at lave en restaurant, der tager udgangspunkt i terroir.”