01. januar 2016

Hjælp til økologiske eksportvirksomheder

Ny folder på fem sprog om dansk økologi skal hjælpe virksomhederne med at få hul igennem ude på eksportmarkederne.

Det går godt med den danske økologieksport, men trods dette oplever virksomhederne ofte, at det kniber med forståelsen af økologiske fødevarer hos de udenlandske indkøbere og forbrugere. Derfor har Landbrug & Fødevarer udarbejdet en ny folder, som indeholder alt hvad der er værd at vide om økologi.

Folderen er udarbejdet på fem sprog: engelsk, tysk, fransk, kinesisk og japansk – og den har på engelsk fået titlen: ”All About Organics – Danish food that matters”. Folderen fortæller blandt andet om det økologiske produktionssystem og værdier, økologiregler, købsmotiver og forbrug. Derudover er der information om det statslige kontrolsystem, og hvordan Ø-mærket og EU's økologimærke skal forstås.

Det er helt konkret informationsmateriale, som danske virksomheder kan bruge i arbejdet for at fremme opmærksomheden på de økologiske produkter i udlandet. Økologifolderen er beregnet til at underbygge virksomhedernes egen indsats i forbindelse med eksport, hvor den via information kan medvirke til at skabe troværdighed om dansk økologi.

Fonden for Økologisk Landbrug har støttet udarbejdelsen af folderen, der kan rekvireres hos chefkonsulent Ejvind Pedersen, ep@lf.dk eller downloades på Landbrug & Fødevarers hjemmeside her.