01. januar 2016

Sodavand sætter pres på mælken og sundheden

USUND TREND Mælkesalget falder. Sodavandssalget stiger. Det er kritisk set ud fra et sundhedsmæssigt synspunkt, mener Merete Myrup Christensen, ernæringschef i Landbrug & Fødevarer.

Sidste år faldt salget af mælk i Danmark med 7,5 mio. liter, svarende til to pct. Samtidig steg salget af sodavand markant. Siden regeringen i 2013 indledte en gradvis afskaffelse af den såkaldte sodavandsafgift, er salget af de søde drikke steget med ikke mindre end 31 mio. liter. Med andre ord er der forsvundet en del glas mælk på de danske spiseborde til fordel for billig sodavand. Og det er en meget uheldig udvikling, mener Merete Myrup Christensen, ernæringschef i Landbrug & Fødevarer.

”Ernæringsmæssigt består sodavand ikke af andet end sukker og vand. Vi kan alle tåle lidt sodavand, men det, jeg frygter med de lave priser, er, at sodavand bliver en hverdagsdrik, hvilket især er kritisk i forhold til børn,” siger hun, ”Ud over at det kan give tandproblemer, så fylder sodavand meget i maven, så de mindste ikke har plads til mælken, frikadellen og andre sunde madvarer, de har brug for,” forklarer hun og nævner, at undersøgelser blandt unge viser, at de flydende kalorier senere typisk er noget, der kommer oveni den almindelige kost. ”Og det er der ikke mange af os, der har brug for,” siger hun med henvisning til problematikken om overvægt. ”Vi ser en forskydning i forbruget af drikkevarer væk fra mælk og vand. Man behøver blot at kigge på butikshylderne i kiosken eller supermarkedet for at konstatere, at udbuddet af søde drikkevarer er vokset voldsomt. Konkurrencen om tørsten er blevet større, og det er ikke kun synd for mælkebønder og mejerier, men også en sundhedsmæssig udfordring,” slutter hun.