01. januar 2016

Madfestival har bidt sig fast

TILLØBSSTYKKE Med 27.000 gæster var succesen hjemme for årgang 2 af Food Festival i Aarhus. Arrangørerne kan allerede nu garantere, at festivalen vender tilbage næste år.

Der var blå sensommerhimmel over Aarhusbugten, da der den 6.-8. september for andet år i træk blev afholdt Food Festival på Tangkrogen i Aarhus. Med 170 udstillere, der stod bag stande, foredrag og diverse aktiviteter – og med cirka 27.000 betalende gæster - kunne festivalen med rette kalde sig ’Nordens største madfest’.

”Vi er meget tilfredse. Besøgstallet er nogenlunde som første år, men omsætningen lidt bedre. Vi har fået flere aktører med, har udvidet arealet og synes, vi er blevet bedre til at levere oplevelser. Festivalen har bidt sig fast, så vi laver den helt sikkert igen næste år – og forhåbentlig de næste mange år,” siger Kasper Fogh Hansen, Communication manager FOOD.

Festivalpladsen var inddelt i en halv snes temaområder. Et af områderne var ’Mejeriet’, hvor de deltagende virksomheder og institutioner i år var: Them Andelsmejeri, Arla Foods Thrane Mejeri, Thy Øko is, Løgismose Mejeri, Arla Unika, Is fra Skarø, Naturmælk (sammen med Smagen af Sønderjylland), Dansk Landbrugsmuseum Gl. Estrup og Institut for Fødevarer, Aarhus Universitet.

Overalt blev der smagt, snakket, hygget, lyttet, lært og handlet, men ikke uden at gæsterne de fleste steder først måtte stå lidt i kø for at få de eftertragtede smagsprøver.

Helt skøre med skyr

Skyr var det store hit på festivalen – som ingrediens og tilbehør til grød, kød, fisk, grønt osv.

Hos Arla Unika serverede man Skyr Soft Ice – og det var populært. Festivalen igennem var der lange køer for at få fingre i det iskolde produkt.

Løgismose havde også fokus på skyr i deres stand, der ligefrem hed ’Skyr Bar’. ”Vi har valgt at fokusere på skyr, fordi vi laver det på vores eget mejeri og sælger rigtig meget af det i Nettos butikker,” fortæller salgs- og marketingmanager Rina Sørensen, der havde travlt i teltet med at uddele smagsprøver af mejeriets seks forskellige varianter af henholdsvis drikke- og spiseskyr.

”Selvom salget af skyr generelt går forrygende, kommer her også mange, der ikke ved, hvad skyr er. Det er dejligt at svare på spørgsmål og fortælle folk om vores produkter,” siger hun.


Skyr Softice

Den hemmelige ost

Vinmager Jens Skovgaard og mejeriingeniør Mads Østergaard-Clausen har i samarbejde med kokken Tommy Friis udviklet en lille rund og rødlig ost for Arla Unika. Den nye ost havde ’verdenspremiere’ på madfestivalen, men blev dog hurtigt taget ud af smagsprøvesortimentet, dels fordi den blev revet væk, dels fordi folk var frustrerede over, at de ikke kunne købe den, forklarer Mads Østergaard-Clausen.

Der er tale om en hvidskimmelost med rødkitkultur, fremstillet på Troldhede Mejeri og efterfølgende lagret i kirsebærvin fra Jens Skovgaards produktion i virksomheden Cold Hand Winery.

”En mejerist ville aldrig lave en sådan ost. Hans talent er håndværket, men nyskabelser kommer ikke af håndværk. I stedet skal man være i stand til at glemme alt, hvad man har lært, for at bygge en ny virkelighed – lave en helt ny ost,” mener mejeriingeniøren.

Vinmager Jens Skovgaard og mejeriingeniør Mads Østergaard-Clausen med den ’hemmelige’ Unika-ost ved siden af en flaske dansk kirsebærvin.
Vinmager Jens Skovgaard og mejeriingeniør Mads Østergaard-Clausen med den ’hemmelige’ Unika-ost ved siden af en flaske dansk kirsebærvin.

Gedefraiche med krymmel

Grand Fromage havde inviteret fem kokke til at udfordre hinanden i at lave den bedste ret med ost. Vinderen blev Torben Kiel Hviid fra Kählers Spisesalon i Aarhus. Hans bud begejstrede dommerne – bestående af publikum og professionelle – med en dessert/mellemret af gedefraiche fra Søvind Mejeri, syltede hyben, friteret maltbrød og ditto krymmel. Kravet i konkurrencen var, at mindst 60 procent af varerne på tallerkenen skulle være fra danske osteproducenter.

Ost og øl klæ’r hinanden

Redaktør for foreningsbladet Ølentusiasten, Ole Madsen, havde under festivalen to fuldt besøgte foredrag om øl og ost, som han betragter som det perfekte makkerpar - hvis de vel at mærke parres rigtigt. Han gav smagsprøver og sine bud på, hvilke danske oste og øl der matchede bedst. Tommelfingerreglen var, at des stærkere ost, des stærkere og mørkere øl - og omvendt.

Videnskab i øjenhøjde

Hvordan laver man egentlig ost? Det var et af emnerne i teltet, hvor forskere fra Institut for Fødevarevidenskab, Aarhus Universitet, stod til rådighed for de videbegærlige, der ligeledes kunne høre om den nyeste forskning i at nedbringe saltindholdet i osteproduktionen. Her var der hverken smagsprøver eller lange køer, men til gengæld tog forskerne sig god tid til at informere gæsterne.

”Vi vil gerne synliggøre vores arbejde og får meget ud at formidle vores viden direkte til folk – og på forskellige niveauer,” sagde ph.d.-studerende Jesper Malling-Schmidt.