07. januar 2025

Hytteost hitter som aldrig før


Danskerne har fået øjnene op for hytteost, som er blevet en trend: 44 procent af alle danskere spiser hytteost eller bruger hytteost som ingrediens i madlavningen, viser en undersøgelse.

Flere og flere danskere sætter hytteost på bordet, og det kan mærkes hos mejerierne. I 2024 eksploderede salget af det hvide, proteinrige produkt, ikke mindst fordi mange fik øjnene op for hytteost gennem det sociale medie Tik Tok.

”Det går stærkt”
Et at de mejerier, der oplever den stigende efterspørgsel, er Mammen Mejerierne i landsbyen Mammen ved Bjerringbro. Her har man det seneste skruet betydeligt op for produktionen.
”Det går virkelig stærkt. Efterspørgslen er vokset meget mere det seneste år, end vi havde forestillet os, men det har været spændende at opleve, og en udfordring at være med til. Det er noget særligt at producere hytteost, og vi har haft så travlt, at vi har måttet lære ekstra folk op til den specialiserede produktion,” siger udviklingschef og medejer af Mammen Mejerierne, Peter Staunsbæk.

Nye smagsvarianter
Mejeriet producerer både til danske supermarkeder og eksporterer også til resten af Norden, hvor trenden også sætter sit præg. Peter Staunsbæk fortæller, at det særligt er den klassiske, rene hytteost, der er efterspurgt, men forbrugerne begynder også at få øjnene op for hytteost i forskellige smagsvarianter.
Mammen Mejerierne er i øvrigt det eneste mejeri, der producerer hytteost i Danmark, og mejeriet producerer både under eget varemærke og som private label.

Et spændende mejeriprodukt 
I en ny undersøgelse fra Mejeriforeningen angiver 44 procent af de adspurgte, at de spiser hytteost eller bruger hytteost som ingrediens i madlavningen.
18 procent bruger hytteost ugentligt, og det er især familier med hjemmeboende børn, der har fået øjnene op for det friske, hvide produkt.
”Hytteost er et spændende mejeriprodukt, fordi det både kan spises, som det er eller bruges til at tilføje smag og fylde til for eksempel et vegetarisk måltid. Hytteost er også oplagt som et mellemmåltid, i dips og bagværk, og det kan anvendes både i det søde og i det salte køkken. Dét, tror jeg, tiltaler mange, siger Mejeriforeningens ernæringschef, Merete Myrup.

Rigt på proteiner
Hytteost er meget proteinrigt, og særligt unge ser hytteost som et produkt, der matcher en sund kost. Ifølge undersøgelsen betragter 48 procent af de unge 20-29-årige uden børn hytteost som en del af en sund kost.
På tværs af aldersgrupper er det 37 procent, der ser hytteost som en del af en sund kost.

Fakta om hytteost

  • Med sine 4-5 % fedt er hytteosten et af ostemarkedets mildeste og mest magre produkter.
  • Hytteost består af let salte, bløde ostekorn i en cremet flødelage.
  • Hytteost har sit navn fra det engelske “cottage cheese”, som den blev kaldt, fordi nordamerikanske indvandrere midt i 1800-tallet havde den med fra Europa og producerede osten i deres hytter.
  • Hytteost blev introduceret på det danske marked i 50’erne, og danske mejerier har fremstillet den siden 1963.
  • Hytteost fås i mange varianter både med og uden smagstilsætning
  • Hytteost kan spises som den er, på brød, anvendes i salater, til bagværk, i frugtdesserter eller anvendes i for eksempel æggebaserede retter.

Undersøgelsen omfatter 2.000 danskere i alderen 16-64 år. Den er repræsentativ i forhold til køn, alder, geografi og uddannelse.