Høje markedspriser sender mejerieksporten på rekordkurs
Efter en dårlig start i 2021 ser værdien af den danske mejerieksport nu ud til at nærme sig den hidtidige rekord. Især osten trækker eksporten op.
Det så bestemt ikke godt ud for den danske mejerieksport i de første fire-fem måneder af 2021, hvor eksportværdien lå væsentligt under de foregående år. Nedgangen skyldtes bl.a., at mejerierne havde svært ved at afsætte deres dyre oste til den internationale foodservicesektor pga. coronapandemien.
Den dårlige start på 2021 er imidlertid blevet udlignet i løbet af året – ikke mindst i de tre efterårsmåneder, hvor priserne har været ekstremt høje for alle mejeriprodukter. Det viser de nyeste eksporttal for de første 10 måneder i 2021.
”I den periode ligger eksportværdien 3 pct. over samme periode sidste år, ikke mindst fordi markedspriserne steg med mellem 10 og 20 pct. fra august til og med oktober. Og eftersom markedspriserne fortsatte med at stige resten af året, ser det lige nu rigtig godt ud,” siger chefkonsulent i Landbrug & Fødevarer Niels Ole Nielsen.
Den danske mejerieksport satte i 2018 rekord med en værdi på 21,01 mia. kr., og året efter var næsten lige så godt med en eksportværdi på 20,97 mia. kr. I 2020 betød udbruddet af corona imidlertid en nedgang i eksporten, der endte på 19,9 mia. kr.
”Selv om verden stadig er præget af corona, ser det ud til, at eksportværdien i 2021 kommer til at ligge et pænt stykke over 2020 og sandsynligvis tæt på rekorden i 2018,” forudser Niels Ole Nielsen.
Tallene for november og december 2021 kommer først om nogle måneder. (Artiklen fortsætter under grafen)
Osten trækker læsset
Ost udgør mere end 50 pct. af den samlede mejerieksport målt på værdi og er derfor det absolut vigtigste produkt i eksportsammenhæng. I 2020 blev der således eksporteret ost for 10,48 mia. kr., mens de tre øvrige produktkategorier, smør, pulverprodukter og konsummælksprodukter, tilsammen havde en værdi på 9,39 mia. kr.
”Ost har altid været den afgørende spiller på eksportområdet. Derfor har det stor betydning, at eksportværdien for ost steg med 5 pct. i de første 10 måneder af 2021. Det mere end opvejer, at der er sket et fald i eksportværdien af både smør og pulverprodukter,” siger Niels Ole Nielsen.
Eksportværdien af konsummælksprodukter er ganske vist også gået kraftigt frem, men det skyldes primært en stor øgning i eksporten af engrosmælk – altså mælk til videreforarbejdning. (Artiklen fortsætter under tabellen)
Den samlede mejerieksport fordelt på produktgrupper i perioden januar - oktober.
Fremgang på de vigtige markeder
Eksporten til de danske mejeriers vigtigste markeder gik – med en enkelt undtagelse – frem i 2021’s første 10 måneder. Til det suverænt største marked, Tyskland, steg eksporten med 10 pct. til 2,98 mia. kr. Eksporten til Sverige steg med 1 pct. til 1,59 mia. kr., og Kina har nu overhalet Storbritannien som det tredjestørste eksportmarked med en stigning på 6 pct. til 1,31 mia. kr.
”Dykker man ned i tallene for Kina, er det interessant at se, at selv om mælkepulver forsat er den absolut største produktgruppe, er det store stigninger i eksporten af mælk, fløde, ost og smør, der har fået den samlede eksport til at stige,” påpeger Niels Ole Nielsen.
Eksporten til Storbritannien er faldet med 7 pct. til 1,29 mia. kr., mens mange af de nære markeder som Holland, Finland, Frankrig og Norge er gået frem.
Eksport til Kina i perioden januar - oktober
Kilde til de tre tabeller: Danmarks Statistik/Landbrug & Fødevarer
Se også artiklen ’Mindre mælk trods høje markedspriser’. De tendenser, der er beskrevet i artiklen, er fortsat året ud, og endda med endnu højere markedspriser.