Historisk udbetaling til Arlas andelshavere
Et rekordstort halvårsregnskab giver Arla mulighed for at udbetale en halvårlig efterbetaling til selskabets andelshavere for første gang.
Betydelige prisstigninger inden for Arlas detail- og foodservice-forretning samt råvarehandel sendte selskabets samlede omsætning op på EUR 6,38 mia. (DKK 47,45 mia.) i første halvdel af 2022 – en stigning på 17 pct. sammenlignet med første halvår 2021.
Arla-indtjeningen – som måler den værdi, Arla skaber pr. kg ejermælk – var 49,6 eurocent. Ifølge en pressemeddelelse fra selskabet, var resultatandelen på 3 pct., og i overensstemmelse med Arlas nye konsolideringspolitik vil selskabet udbetale sin første halvårlige efterbetaling til andelshaverne på 1 eurocent pr. kg mælk baseret på mælkeindvejningen i første halvdel af 2022.
Mindre mælk trods højere mælkepris
Arlas gennemsnitlige aconto-mælkepris til andelshaverne steg med 30,9 pct. i første halvdel af 2022 sammenlignet med samme periode i 2021. På grund af stigende omkostninger på gårdene til bl.a. foder, brændstof og gødning samt de usikre globale markedsforhold har den højere mælkepris dog ikke medført en stigning i mælkeproduktionen. Arlas mælkemængde faldt således til 6,8 mia. kg sammenlignet med 7,0 mia. kg i samme periode sidste år, hvilket følger den globale tendens.
"Det er en ekstraordinær tid, både for vores andelshavere og for virksomheden, da såvel fødevareindustrien som landbruget i høj grad er eksponeret for inflationspresset. Det glæder mig, at vi har kunnet løfte aconto-mælkeprisen for vores landmænd og derved hjælpe dem med deres øgede produktionsomkostninger. Vi er nu også i stand til at levere vores første halvårlige efterbetaling nogensinde som en støtte til blandt andet fremtidige investeringer i bæredygtighedstiltag på gårdene," udtaler CEO for Arla Foods Peder Tuborgh.
Forventet nedgang i brandede produkter
I første halvdel af 2022 voksede Arlas strategiske brands målt på omsætning med 12,7 pct. til EUR 2,98 mia. primært drevet af prisstigninger. Efter to år med høj vækst faldt salget derimod mængdemæssigt med 0,1 pct., efterhånden som forbrugerne ændrede deres indkøbsvaner, bl.a. gik salget af Lurpak tilbage med 5,9 pct. efter to år med høj vækst.
Arlas foodservice-forretning fortsatte sin positive udvikling i både Europa og internationalt og er nu over niveauet fra før coronakrisen, og omsætningen i Arla Foods Ingredients (AFI) endte i første halvår på EUR 460 mio. sammenlignet med EUR 387 mio. i samme periode sidste år.
Forventninger til 2022
I lyset af det aktuelle inflationspres og den politiske uro, der påvirker den globale vækst negativt, forventer Arla, at andet halvår af 2022 bliver endnu mere udfordrende, da den globale mælkeproduktion forventes at falde yderligere. Dette vil bidrage til vedvarende høje priser på mejeriprodukter, hvilket sandsynligvis vil påvirke forbrugernes købekraft yderligere.
Arla justerer sine forventninger til omsætningen for hele 2022 til mellem EUR 13,5 og 14,0 mia. og til et fald i den solgte mængde på 2 - 3 pct.
"2022 er fortsat præget af volatilitet og inflation, hvilket forværres af Ruslands invasion af Ukraine. Forbrugernes adfærd er fortsat påvirket på mange parametre og er vanskelig at forudsige, og vi forventer, at den volumendrevet salgsvækst for vores brandede produkter vil aftage yderligere. Som andelsselskab er vores prioritet fortsat at kunne udbetale anden rate af vores planlagte helårsefterbetaling på i alt mindst 1,5 eurocent pr. kilo mælk til vores andelshavere," afrunder Peder Tuborgh.