26. august 2022

Fra Mælkepoppen til Instagram

Karolines Køkken fylder 60 år, og køkkenet har i lige så mange år været en af danskernes foretrukne kilder til madopskrifter og inspiration.

Et beskedent kælderlokale i det indre Aarhus udgjorde de fysiske rammer, da De danske Mejeriforeningers Fællesorganisation (i dag Mejeriforeningen) i 1962 etablerede Karolines Køkken. Her skulle der udvikles opskrifter, som på pædagogisk vis skulle lære danske husmødre at lave mad med mejeriprodukter. En anden af køkkenets aktiviteter i 1960’erne var ’Mælkepoppen’ – en række ungdomsbarer over hele landet hvor der blev serveret milkshakes, mens de unge lyttede til de nyeste grammofonplader.

Danskerne lærte især Karolines Køkken at kende gennem de otte husstandsomdelte kogebøger, som Mejeriforeningen udgav i perioden 1972 til 2001, og som gjorde tunmousse, indbagt mørbrad og citronfromage til folkeeje. En undersøgelse foretaget af Epinion på vegne af Karolines Køkken viser bl.a., at mere end hver anden dansker har mindst en af kogebøgerne stående på køkkenhylden i dag.

Digitalt køkken

I 2003 blev varemærket Karolines Køkken med både aktiviteter og personale overtaget af Arla Foods.

I løbet af de 60 år der er gået siden den spæde start, har køkkenet for længst udviklet sig til en institution som en af danskernes foretrukne kilder til inspiration, opskrifter og god mad, og interessen for køkkenet er fortsat stor: Hver uge besøger i gennemsnit mere end 100.000 danskere Arlas hjemmeside for at finde inspiration til aftensmaden, kagebordet og middagsselskabet. Derudover er Karolines Køkken hver måned i kontakt med mere end 1 mio. danskere på Instagram og Facebook, hvor de deler ud af opskrifter, inspiration og tips og tricks til madlavningen.

Grønnere opskrifter

Det er ikke kun kontakten med danskerne, der har ændret sig markant. Det har også opskrifterne, som Karolines Køkken hele tiden udvikler med afsæt i tidens trends og de officielle kostråd.

”Der er meget stor forskel på opskrifterne fra de første kogebøger til de opskrifter, vi udgiver i dag. Du kan derfor tage på en lille tidsrejse i samtiden og tendenserne i de forskellige årtier, når du bladrer de forskellige kogebøger igennem,” siger Tove Færch, leder af Karolines Køkken gennem 28 år, og tilføjer:

”Vores opskrifter er i dag blevet meget grønnere. Vi hjælper danskerne med at få flere grøntsager og bælgfrugter i kosten og inspirerer til nye spændende retter. Men fundamentet er det samme, som det altid har været: Vi har fokus på, at mad skal smage godt, og at maden skal være et samlende omdrejningspunkt både til hverdag og til fest.”

 

Fakta om Karolines Køkken

- blev etableret i 1962 og har siden udviklet mere end 6.000 opskrifter.

- står bag 30 kogebøger og 7 husstandsomdelte opskriftshæfter. Dertil kommer et utal af hæfter, flyers og løsblade med opskrifter.

- er et fysisk køkken, der ligger i stueetagen på Arlas hovedkontor i Viby. Her arbejder fem fastansatte medarbejdere med at udvikle opskrifter og teste produkter.

- er også Arlas varemærke på en række madlavningsprodukter.

Se mere:

Pressemeddelelsen fra Arla 

Karolines Køkkens historie