09. februar 2024

Eksporten af økologiske mejeriprodukter er præget af forsigtig optimisme

Efter et par hårde år er der fremgang at spore for den danske eksport af økologiske mejeriprodukter.  På det betydningsfulde tyske marked er forbruget af økologisk mælk og ost begyndt at stige igen, lyder meldingen fra chefkonsulent Ejvind Pedersen, L&F/mejeri forud for næste uges store, internationale økomesse, BioFach. 

 Salget af økologiske mejeriprodukter har i de seneste par år været hårdt ramt af inflationens indhug i forbrugernes købekraft. Både herhjemme og på vores nære eksportmarkeder.

Men nu er der tegn på, at kurven atter peger opad. Direktør for Arla Danmark, Henrik Lilballe Hansen kunne den 16. januar i Børsen fortælle, at selskabet i de seneste tre måneder har solgt 4 pct. flere økologiske mejeriprodukter på det danske marked end året før. De seneste fire uger har væksten endda været 7 pct.

De positive signaler viser sig nu også på vores nære eksportmarkeder, fortæller chefkonsulent i L&Fs Økologiafdeling, Ejvind Pedersen. Blandt andet på det tyske marked, som er langt det største eksportmarked for de danske øko-mejerier.

”Nye tal viser, at salget af økologisk drikkemælk og ost i 2023 steg 3-5 pct. i de tyske butikker. I første omgang mest i discountsegmentet, men markedet er helt klar i bedring og meget tyder på at væksten vil fortsætte ind i 2024. Så der er grund til forsigtig optimisme forud for den store BioFach-messe i uge 7,” siger Ejvind Pedersen. Han understreger, at de tyske salgsdata er baseret på volumen og dermed renset for inflation.

”En anden opløftende nyhed er, at markedsandelen for økologisk drikkemælk i Tyskland er steget fra 21,4 pct. til 22,8 pct.,” tilføjer han.

Thise Mejeri: Vores ost står stærkt på eksportmarkederne

Hos Thise Mejeri ser salgs- og marketingdirektør Petter Aagesen frem til at møde nuværende og potentielle eksportkunder på BioFach-messen (verdens største messe for økologiske fødevarer) i Nürnberg i næste uge. Thise Mejeri eksporterer i runde tal 25 pct. af sin produktion, og Tyskland er uden sammenligning mejeriets største marked uden for Danmark.

”Vi har først og fremmest ost med på messen. Det er her, vi har vores styrke på eksportmarkederne, og under de seneste års forbrugsnedgang har det vist sig at være en fordel,” siger han.

Han fortæller, at det tyske marked og andre europæiske markeder har været noget hårdere ramt af inflationskrisen, end vi har oplevet det i Danmark. Det har medført et pres på priserne i en række mejerikategorier, hvor det er let at finde billigere alternativer.

”Det har været nogle udfordrende år på eksportmarkederne, men vores oste har klaret sig meget bedre under krisen end de øvrige produkter,” fortæller han.

BioFach – et godt sted at pleje kunderne

På det tyske marked er Thise Mejeri til stede med stort set hele sit ostesortiment med klassikeren Vesterhavsost (Nordsee Käse) i front. På BioFach-messen præsenterer mejeriet vanen tro et par nyheder – i år i form af skimmelostene ’Hvid’ og ’Rød Kornblomst’.

”BioFach handler selvfølgelig om komme i kontakt med nogle nye kunder, men for os er det mindst lige så vigtigt at pleje vores eksisterende kunder og netværk,” siger salgs- og marketingdirektøren.

” Vi har deltaget i BioFach i mange år, og det er en messe, der betyder rigtig meget for Thise Mejeri. En meget stor del af vores nuværende kunder fra både Tyskland, Holland, Belgien og en række andre lande er til stede på messen, så det er et rigtig godt sted for os at få talt med dem og i det hele taget pleje vores udenlandske netværk,” fortæller Petter Aagesen.

Thise Mejeri er en del af den danske fællesstand, som er organiseret af Økologisk Landsforening og Bio Aus Dänemark.

 

FAKTA OM EKSPORT AF DANSKE ØKOLOGISKE MEJERIPRODUKTER

I 2022 eksporterede danske mejerier økologiske varer for cirka 1,3 mia. kroner. 

Økologisk mælk og fløde den største varegruppe, efterfulgt af kategorien ”næringsmidler” som primært udgøres af modermælkserstatning og mælkepulver. 

Samlet udgør økologiske produkter omkring 5% af hele mejerieksporten.

Danmarks største marked for eksport af økologiske fødevarer er Tyskland, og her er mejeriprodukter den største eksportvare.