Danskernes foretrukne mælk kommer nu udelukkende fra køer på græs
Drikkemælken Arla24 når fra gård til butik inden for 24 timer. Nu kan Arla også garantere, at mælken udelukkende kommer fra køer på græs.
For mange danskere er friskhed det vigtigste, når de vælger mælk i supermarkedet. Derfor lancerede Arla i sin tid Arla24 – en mælk, der når fra gård til butik inden for ét døgn. I dag er mælken danskernes foretrukne, idet hver fjerde liter drikkemælk, der bippes gennem rullebåndet, er en Arla24.
Nu føjer Arla endnu en garanti til Danmarks mest solgte mælk. For fra i dag vil al Arla24-mælk komme fra køer på græs. Den nye garanti afspejler en ændring i, hvad forbrugerne går op i, når de køber mælk:
”Danskerne vil gerne have dagfrisk mælk, og det har vi i årevis garanteret med Arla24. De seneste år har vi dog også kunnet se en stigende efterspørgsel efter mælk fra køer på græs. Vores økologiske mælk kommer fra græssende køer, og derfor har det været et naturligt skridt for os også at føje køer på græs-garantien til Arla24-linjen,” siger Jakob B. Knudsen, landedirektør i Arla Danmark.
Arla24 er den mest solgte mælk i Danmark
Hvert år indtager danskerne omkring 92 mio. kg Arla24. Den mængde svarer til 25 pct. af hele det danske mælkemarked, og det gør Arla24 til danskernes foretrukne mælk.
Arla24 kommer i fire varianter: minimælk, skummetmælk, letmælk og sødmælk. Fra i dag vil det udelukkende være køer på græs, der står for mælken til alle fire varianter.
I forvejen hører de fleste køer på græs i Danmark hjemme på Arla-gårde, og de tilbringer i løbet af året mindst 120 dage på græs. Økologiske køer skal på græs i sommerhalvåret, hvis vejret tillader det, men der er ikke noget krav om, at køer fra konventionelle landmænd skal på græs. Derfor er det unikt, at Arla24 nu kommer fra køer på græs.
I dag har Arla omkring 70.000 køer, der kommer på græs mindst 120 dage om året.
Vil du vide mere?
Et glas mælk eller to blomkålshoveder
En ny plakat fra Mejeriforeningen illustrerer, hvor meget man skal spise af andre fødevarer for at få den samme mængde calcium, som der er i et glas mælk.
Forbrugerne vil have mælk med dyrevelfærd
7 ud af 10 forbrugere går op i dyrevelfærd, men mangler viden om hvordan malkekøerne i de danske stalde har det. Det vil en ny serie videoer råde bod på, samtidig med at Fødevarestyrelsens dyrevelfærdsmærke breder sig til flere mælketyper.
Mere øko-mælk i Europa skærper konkurrencen
Produktionen af øko-mælk steg i 2017 markant i de fem største producentlande i Europa – ikke mindst i Tyskland, som er det største eksportmarked for danske, økologiske produkter.