Arla slår et slag for den sunde fornuft
Under den opsigtsvækkende overskrift ’Mælk uden mælk’ har Arla søsat en længerevarende kampagne, der har til formål at få fakta og eftertanke tilbage i fødevaredebatten.
Den 1. april lancerede Arla et nyt ’produkt’ på sociale medier og store plakater i udvalgte byer: Mælk uden mælk. Et komplet indholdsløst produkt uden protein, calcium og alle de andre gode næringsstoffer, man kender fra mejeribranchens råvare.
Der var (naturligvis) tale om en aprilsnar – men der var samtidig en seriøs pointe med galskaben: at illustrere, hvordan debatten om fødevarer ind imellem kommer helt derud, hvor det ikke giver mening længere.
”’Mælk uden mælk’ samler så at sige de tendenser, man kan se i debatten i øjeblikket, hvor man udskammer en fødevare eller de enkelte bestanddele som fedt, gluten eller den slags,” forklarer kommunikationsdirektør for Arla Danmark, Kasper Ibsen Beck.
”Det er ikke en kampagne rettet mod folk, der ikke bryder sig om mælk,” understreger han. ”Vores ønske er at sætte fokus på den forvirring, der præger fødevaredebatten. At få luget ud i alle myterne om, hvad der er sundt og ikke mindst usundt, og i stedet få folk til at finde tilbage til den sunde fornuft og se på kosten som en helhed. I princippet findes der ingen fødevarer, som enten er sunde eller usunde, det hele handler om mængder og om at spise varieret og ellers sørge for at bevæge sig. Det lyder måske lidt kedeligt i sammenligning med alle de spændende historier om farlige fødevarer, man kan google sig frem til. Men det er jo sådan, det er.”
Led i større kampagne
’Mælk uden mælk’ er kun starten på en omfattende kampagne, som Arla vil brede ud i de kommende måneder. Meget mere ønsker Kasper Ibsen Beck ikke at løfte sløret for lige nu, men han er ikke i tvivl om, at det bliver ’et langt, sejt træk’ at dreje debatten om sundhed og fødevarer ind på et nyt og mere faktabaseret spor.
”Som Danmarks største fødevarevirksomhed føler vi et naturligt ansvar for at tage et initiativ som dette. Men vi håber da, at mange andre aktører vil melde sig på banen og bidrage til at vi kan få startet en god og saglig diskussion om fødevarer og ernæring,” siger han.
Danskerne er forvirrede
I december 2017 foretog Epinions Danmarkspanel på vegne af Arla en rundspørge om danskernes forhold til sundhedsdebatten. 2.500 personer mellem 18 og 75 år deltog i undersøgelsen, som viste, at mange savner overblik i en til tider kaotisk debat.
Undersøgelsen viste blandt andet at:
57 pct. af danskerne mener, at de ekstreme holdninger fylder for meget i debatten.
55 pct. bliver forvirret af de mange sundhedsråd, der florerer i debatten.
52 pct. siger, at det er svært at holde styr på, hvad der er sundt.
Læs mere:
I forbindelse med kampagnestarten har Arla samlet fakta og baggrundsviden om mælk og sund kost på hjemmesiden arla.dk/slapaf
Se video om 'Mælk uden mælk'
Vil du vide mere?
Arla udnævner eksterne rådgivere til sin bestyrelse
To eksterne rådgivere skal supplere Arla Foods’ bestyrelse med deres ekspertise inden for global digital, marketing og teknologi.
Arla lancerer mælke- og havredrik i Danmark
I denne uge vil de danske forbrugere finde et helt nyt produkt i supermarkedernes kølereol: ’Arla Laktosefri Mælk & Havre Drik – 0,6 pct. Fedt’, der udelukkende består af 50 pct. laktosefri skummetmælk og 50 pct. havredrik.