Arla på vej op efter vanskeligt første kvartal
Vækst i såvel brands som mælkepris har medvirket til en stigning i Arlas omsætning, viser selskabets halvårsregnskab.
Arla Foods har i første halvår 2018 haft en vækst i omsætningen på 2,2 procent til EUR 5,1 mia., blandt andet på baggrund af vækst i selskabets strategiske brands og mælkepriser der er på vej op igen efter et svagt første kvartal. Med mere stabile udsigter for resten af året forventer Arla at nå sit mål for nettoresultat og vækst i brands, samtidig med at transformationsprogrammet Calcium vil levere flere besparelser end forventet. Det skriver selskabet i en pressemeddelelse.
Første halvår 2018 var præget af udfordrende markedsforhold med et fortsat svagt britisk pund og en negativ udvikling i fedt- og proteinpriserne. I 2. kvartal 2018 begyndte priserne at rette sig og på trods af højere forbrugerpriser voksede salget af selskabets strategiske brands, herunder Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®, med 3 procent.
Hård start på året
Arla leverede en Arla-indtjening på 34,7 EUR-cent pr. kg mælk mod 35,8 EUR-cent i første halvår 2017, hvilket skyldes lavere råvarepriser i begyndelsen af 2018. Arla-indtjeningen måler den værdi som Arla har generet for hvert kilo andelshavermælk.
"Vi fik en hård start på 2018, hvor vi måtte handle hurtigt for at rette op på vores bundlinje, som var ramt af både et svagt britisk pund og ugunstige priser. Den hurtige indgriben betød, at vi var i stand til at forbedre lønsomheden og udviklingen i mælkepriserne i perioden. Opgaven er dog ikke slut endnu, og vi arbejder fortsat ihærdigt med at gennemføre vores transformationsprogram Calcium, som vil forbedre vores resultater yderligere," oplyser Arlas administrerende direktør, Peder Tuborgh.
Calcium skal reducere selskabets omkostninger med EUR 400+ mio. inden 2021. I første halvår 2018 leverede Calcium et positivt bidrag på EUR 9,5 mio., og for hele 2018 forventer Arla et positivt bidrag på mindst EUR 50 mio. Af den samlede besparelse skal EUR 300 mio. sendes videre til ejerne via aconto-mælkeprisen, mens 100 millioner EUR vil blive geninvesteret i selskabet for at genere vækst.
For helåret 2018 forventer Arla en omsætning på EUR 10,0-10,5 mia. og en vækst i salget af brandede produkter i den højere ende af det tidligere kommunikerede mål på 1,0-3,5 procent.
Ekstraordinært forslag fra bestyrelsen
Med baggrund i den positive udvikling i Arlas finansielle balance har Arlas bestyrelse netop udarbejdet et forslag om at udbetale hele koncernens nettoresultat for 2018 til andelshaverne. Bestyrelsen anerkender også, at mange af Arlas andelshavere er i en vanskelig finansiel situation på grund af sommerens tørke i Europa, og at det er i Arlas bedste interesse at udbetale dette års nettoresultat til andelshaverne.
Forslaget skal fremsættes for selskabets øverste beslutningsorgan, repræsentantskabet, når årsresultatet godkendes tidligt næste år. Dermed afviges der fra virksomhedens sædvanlige resultatdisponeringspolitik et enkelt år.
”Som et landmandsejet selskab bekymrer vi os meget om vores andelshavere, og vi anerkender, at sommerens tørke i Europa har været usædvanlig. Vi foreslår derfor, at der laves dette ekstraordinære tiltag i denne situation. Bestyrelsen er tilfredse med den positive udvikling i selskabets finansielle balance, som gør dette forslag muligt”, siger Jan Toft Nørgaard, bestyrelsesformand i Arla Foods.
Udbetalingen er betinget af, at der ikke kommer væsentlige ændringer i resultatniveauet eller de finansielle forventninger ved årets udgang.
Vil du vide mere?
Udskiftning i Arla Foods’ bestyrelse
Repræsentantskabet har valgt fire nye medlemmer til bestyrelsen, heraf to danskere.
Arla skal spare 3 mia. kr.
Arla Foods har lanceret et nyt internt transformationsprogram ved navn ’Calcium’, som skal levere mere end 3 mia. kr. i besparelser inden udgangen af 2020 gennem øget effektivitet i alle dele af virksomheden.