01. januar 2016

Arla: Omsætning faldt 5,3 pct.

Nye tal fra Arla viser en nedgang i omsætningen til EUR 4,9 mia. i første halvår af 2016. Selskabet ser positive tendenser i andet halvår.

Arlas omsætning i første halvår af 2016 udgjorde EUR 4,9 mia., hvilket er et fald på 5,3 pct. i forhold til første halvår af 2015. Faldet er sket i en periode, hvor de globale mælkepriser nåede det laveste niveau i mange år, noterer selskabet i en pressemeddelelse i forbindelse med offentliggørelsen af halvårsregnskabet.

I første halvår af 2016 steg Arlas samlede mælkeindvejning med 1,9 pct. til 7,2 mia. kg, men som det understreges i pressemeddelelsen, har selskabet formået at sende den ekstra mælk ud gennem de mest lønsomme salgskanaler; detailhandlen og foodservice.

"I et meget vanskeligt marked fortsatte vi med at forbedre kvaliteten af vores forretning ved hele tiden at forfølge den strategiske retning, vi har udstukket. Vores mejerier har været effektive med hensyn til at forarbejde 119 mio. kg ekstra mælk fra andelshaverne, og vores kommercielle teams på alle markeder har solgt mælken gennem produkter til detailhandlen og foodservice i stedet for gennem mindre lønsomme industriprodukter. Dette er afgørende i en tid, hvor Arla og vores ejere fortsat er udfordret af den globale markedsnedgang," siger adm. direktør i Arla Foods, Peder Tuborgh.

Positive forventninger til andet halvår

Arla forventer, at omsætningen for hele året vil ligge i intervallet EUR 9,5-9,8 mia, og overskuddet forventes ved slutningen af året at nå det opstillede mål, som er 2,8-3,2 pct. af omsætningen.

"Vi ser en positiv tendens i anden halvdel af 2016 med aftagende mælkeproduktion i Europa og stigende priser. Dette vil være en kærkommen udvikling for Arla og for vores andelshavere. Vi har allerede annonceret den første stigning i acontoprisen til vores landmænd med virkning fra september, og vi forventer en bedring i markedssituationen hen imod slutningen af året. Vores resultater i anden halvdel af 2016 afhænger af vores evne til fortsat at realisere Good Growth 2020-strategien og derigennem øge mælkeprisen til vores hårdt pressede ejere," siger Peder Tuborgh.

Læs mere:

Arlas pressemeddelelse om halvårsregnskabet.

Download hele koncernens halvårsrapport 2016