Arla øger øko-salget i Danmark med 10 pct.
Selskabets salg af økologiske mejeriprodukter er det seneste år steget med 10 pct. til knap 1 mia. kr. I øjeblikket tegner de Ø-mærkede produkter sig for 17 pct. af Arlas danske omsætning – målet er 25 pct. i 2020.
Arla er godt på vej til at indfri selskabets målsætning om en vækst på 50 pct. i salget af øko-produkter på det danske marked i perioden 2017 til 2020. Midlerne til at nå dette mål er et bredere sortiment, større tilgængelighed og en stærkere branding. Og det har virket efter planen, lyder det fra selskabet.
”Ambitionen med vores strategi er at demokratisere økologiske mejeriprodukter ved at løfte hele kategorien. Og vi er godt på vej. Et år inde i strategien har vi øget salget med 10 pct. til næsten en mia. – nemlig 989 mio. kr. Det er højere end målsætningen for år ét, og vi forventer en eksponentiel udvikling i omsætningen frem mod 2020,” siger Jakob B. Knudsen, landedirektør i Arla Danmark.
”I dag er vores omsætning af økologiske mejeriprodukter omkring 17 procent af vores samlede salg. Det vil vi øge til 25 procent. Vi kan se, at der fortsat er en stor appetit for økologi hos forbrugerne. Det imødekommer vi ved hele tiden at følge markedet og udvikle de produkter, som forbrugerne efterspørger. Det er en af grundene til, at vi i dag er verdens største økologiske mejeri,” forklarer han.
Nye produkter på vej
Traditionelt er 95 pct. af Arlas omsætning af økologiske mejeriprodukter kommet fra mælk og yoghurt. Nye produktlanceringer i øko-kategorien har derfor været en væsentlig faktor for at øge Arlas salg.
”Innovation er et vigtigt ben i strategien. Vi har haft stort fokus på at skubbe på udviklingen ved at skabe et større udvalg af økologiske mejeriprodukter på hylderne i supermarkederne. Sidste år lancerede vi 14 nye økologiske produkter, og i 2018 har vi igen en fyldt pipeline med 19 øko-lanceringer,” siger Jakob B. Knudsen.
De nye økologiske produkter falder i tre kategorier. For det første udvides sortimentet i Arla ØKO med eksempelvis yoghurt, ost og fløde. For det andet øger Arla udvalget af økologiske produkter under Arlas kendte brands som Karolines Køkken, Lurpak og Baby&Me. Endelig giver Arla sig også i kast med helt nye satsninger. Det gælder eksempelvis det nye brand MLK – en mælkedrik med smag, der skal introducere danskerne til kategorien ’flavoured milk’, som er en stor vækstkategori i udlandet.
”Vi ser et særligt stort vækstpotentiale for Lurpak, Baby&Me og MLK frem mod 2020. Baby&Me er et af de brands, hvor vi har oplevet den største stigning i efterspørgslen. Her har vi derfor udvidet sortimentet med blandt andet økologiske grødvarianter og tuber med grød og smoothies, som forældre kan have med sig på farten,” siger Jakob B. Knudsen.
Vil du vide mere?
Arla udnævner eksterne rådgivere til sin bestyrelse
To eksterne rådgivere skal supplere Arla Foods’ bestyrelse med deres ekspertise inden for global digital, marketing og teknologi.
Arla på vej op efter vanskeligt første kvartal
Vækst i såvel brands som mælkepris har medvirket til en stigning i Arlas omsætning, viser selskabets halvårsregnskab.