Arla modstod coronakrisen og øgede sit salg i 2020
Lurpak, Puck og Arla-mærket var med til at øge Arla Foods' omsætning til EUR 10,6 mia. i et usikkert år præget af coronakrise og Brexit-uro.
Trods coronapandemien og usikkerhed om Brexit steg Arla Foods’ samlede omsætning sidste år med EUR 100 mio. – fra EUR 10,5 mia. i 2019 til EUR 10,6 mia. Det viser koncernens regnskab for 2020, der blev præsenteret i dag.
Ifølge selskabet skyldes fremgangen især en vækst på 7,7 pct. i salget af globale varemærker som Lurpak, Arla og Puck samt stærke placeringer på flere af koncernens markeder.
For tredje år i træk voksede Arla-indtjeningen – som viser den værdi, Arla skaber pr. kg ejermælk – til 36,9 eurocent i gennemsnit i 2020 mod 36,6 eurocent året før.
Resultatet har fået Arlas bestyrelse til at foreslå repræsentantskabet at udbetale 1,75 eurocent pr. kg mælk til andelshaverne, hvilket er 0,75 eurocent mere end standardudbetalingen.
"COVID-19 er uden tvivl den mest udfordrende krise, Arla nogensinde har oplevet. Men vi var i stand til at omstille vores virksomhed med meget kort varsel for at imødekomme den store og pludselige efterspørgsel efter mejeriprodukter i detailhandlen. Samtidig minimerede vi de negative konsekvenser inden for andre sektorer som f.eks. foodservice,” siger Arlas adm. direktør, Peder Tuborgh.
Den markante stigning i efterspørgslen efter mejeriprodukter i detailhandlen mere end opvejede det samlede fald i Arlas salg til foodservice og industrisalg. Selskabets brandede foodserviceforretning i Europa havde et samlet fald på 12 procent i forhold til 2019.
Calcium leverede varen
Arlas effektiviseringsprogram Calcium sikrede besparelser på EUR 130 mio. og har medført samlede besparelser for EUR 354 mio. Målet er at nå over EUR 400 mio. inden udgangen af 2021.
"Det står meget klart, at Calcium har gjort os bedre til at håndtere pludselige og meget udfordrende forstyrrelser som COVID-19," siger Arlas CFO Torben Dahl Nyholm.
Fremgang i Europa
På trods af globale udfordringer i logistikken og forsyningskæden som følge af COVID-19 styrkede de to forretningsområder Europa og International forretningen. Det skyldes vækst i detailhandlen og via e-handel i 2020.
Omsætningen i Europa, der som forretningsområde tegner sig for 60 pct. af forretningen, steg til EUR 6.413 mio. mod EUR 6.353 mio. i 2019. Fremgangen blev især drevet af varemærkerne Lurpak, Arla og Starbucks i Storbritannien, Holland og Tyskland.
Omsætningen i Arlas internationale segment, der tegner sig for 19 pct. af forretningen, steg til EUR 1.975 mio. mod EUR 1.802 mio. i 2019, anført af Lurpak, Puck og Starbucks. Særligt Mellemøsten og Nordafrika (MENA) leverede en høj volumendrevet vækst for varemærker på 20,1 procent.
Arla Foods Ingredients (AFI) øgede sin samlede omsætning til EUR 716 mio. mod EUR 710 mio. i 2019.
Øget indsats for bæredygtighed
I 2020 øgede Arla sin bæredygtighedsindsats på tværs af værdikæden, herunder emballagedelen, ved at skifte fra fossil til bæredygtig energi i forsyningskæden og igangsætte pilotprojekter med nye teknologier i transportflåden.
Det mest markante fremskridt var, ifølge Arla, indførelsen af klimatjek på 93 pct. af alle Arla-gårde i syv europæiske lande.
"Arlas andelshavere er allerede blandt de mest klimaeffektive i verden. Jeg er stolt over, at så mange af mine kolleger deltager i dette meget vigtige arbejde, og at vi sammen skaber så stærke resultater," siger bestyrelsesformand Jan Toft Nørgaard.
Investeringer for EUR 700 mio. i 2021
COVID-19’s fortsatte globale påvirkning får Arla til at forvente en mindre volumendrevet vækst i 2021 end året før. Desuden ser virksomheden sig forberedt til at håndtere de ikke-toldmæssige hindringer i det første år med den nye frihandelsaftale mellem EU og Storbritannien.
Arla planlægger at investere EUR 700 mio. i 2021, primært i form af strukturelle investeringer, Calcium-initiativer samt Arlas bæredygtighedsdagsorden. Blandt de større projekter er færdiggørelsen af tørretårnet til mælkepulver i Pronsfeld i Tyskland, den fortsatte udvidelse af mozzarellakapaciteten i Branderup og opgraderinger af produktionsanlægget i Bahrain samt fortsatte strategiske investeringer i AFI.
Koncernens omsætning i 2021 forventes at blive på 10,3-10,6 milliarder EUR.
Arla offentliggør årsrapporten og CSR-rapporten den 25. februar.
Læs hele Arlas pressemeddelelse her.