Arla halvårsregnskab: En balancegang i et nedadgående marked
Som forventet var første halvår af 2023 præget af fortsat inflationspres, faldende markedspriser på mejeriprodukter og et skift i forbrugeradfærd mod discountkanaler og private label-produkter. Dette påvirkede Arlas resultater i første halvdel af 2023, men andelsselskabet var i stand til at afbøde den negative effekt af markedsdynamikken og levere en Arlaindtjening på 49,7 eurocent/kg mælk, skriver Arla i en pressemeddelelse.
Arla-koncernen havde en omsætning på EUR 7.067 mio. i første halvår af 2023, hvilket er en stigning på 10,7 pct. sammenlignet med EUR 6.382 mio. i første halvår af 2022, primært drevet af tidligere gennemførte prisstigninger i Arlas retail- og foodservice-segmenter. Omsætningen for brandede produkter steg med 6,9 pct. drevet af Lurpak med 7,2 pct. og Arla-brandet med 3,6 pct. Den gennemsnitlige Arlaindtjening, som udtrykker den skabte værdi per kilo ejermælk, forblev på niveau med første halvår af 2022 med en lille stigning på 0,1 eurocent/kg til 49,7 eurocent/kg. Sammenlignet med Arlaindtjeningen for hele 2022 faldt Arlaindtjeningen i første halvår af 2023 imidlertid med 5,4 eurocent/kg.
Faldende markedspriser påvirker mælkeprisen
Drevet af ændringer i markedspriserne faldt Arlas mælkepris fra sit højeste niveau nogensinde og forsøgte at finde sit nye niveau i et marked, hvor mælkeproduktionen stiger, mens forbrugerne bruger færre penge. Arlas gennemsnitlige acontomælkepris steg til 48,2 eurocent/kg i første halvdel af 2023 sammenlignet med 46,6 eurocent/kg i første halvdel af 2022 og 52,0 eurocent/kg for hele 2022.
“Som ventet satte markedsforholdene vores brandede produkter under pres. Det lykkedes os dog at beskytte vores relative markedsandele mod vores konkurrenter, og jeg er glad for, at vi som planlagt var i stand til at sikre koncernens indtjening, en konkurrencedygtig mælkepris og halvårlig efterbetaling til vores andelshavere på 1,0 eurocent/kg mælk baseret på de halvårlige mængder,” udtaler Arla Foods’ adm. direktør, Peder Tuborgh.
Arla nåede et nettoresultat på EUR 103 mio. eller 1,5 pct. af omsætningen i første halvdel af 2023 sammenlignet med 3,0 pct. i samme periode sidste år.
Forventninger til 2023
Selv om Arla forventer, at markedet finder balancen, og at inflationen bløder op, er udsigterne for andet halvår fortsat præget af usikkerhed.
“Vi forventer, at inflationen og dens indflydelse på forbrugsmønstrene fortsat vil præge resten af 2023 ved at lægge pres på volumenerne for brandede produkter på de fleste markeder. Vi forventer dog, at en stigning i den underliggende kategorivækst vil bidrage til et langsomt opsving i væksten for brandede produkter,” siger Arla Foods' adm. direktør, Peder Tuborgh.
Arla har nedjusteret forventningerne til omsætningen for hele året til EUR 13,2-13,7 mia. og forventer at levere et overskud i intervallet 2,8-3,0 pct. af omsætningen. Det er en indsnævring fra 2,8-3,2 procent og giver mulighed for efterbetaling i overensstemmelse med konsolideringspolitikken.
Mere info:
Læs hele pressemeddelelsen på Arlas hjemmeside