26. august 2021

Arla forventer inflationspres efter fremgang i første halvår af 2021

Stigende priser på energi, emballage og foder får Arla til at forvente udfordringer efter en fremgang på 1,2 pct. i den samlede omsætning i årets første seks måneder.

I de første seks måneder af 2021 steg Arla Foods’ samlede omsætning en smule med 1,2 procent til 5,44 mia. EUR sammenlignet med 5,38 mia. EUR i samme periode sidste år. Det oplyser koncernen i en pressemeddelelse om koncernens halvårsregnskab. Væksten skyldes især en fremgang på 5,6 pct. i salget af mærkevarer i detailhandlen.

Arla-indtjeningen – som måler den værdi, Arla skaber pr. kg ejermælk – var på 38,6 eurocent sammenlignet med 37,0 eurocent i første halvår 2020.

Mange af Arlas andelshavere er dog fortsat udfordret af øgede produktionsomkostninger, der skyldes stigende globale priser på brændstof, energi og foder. I gennemsnit er foderpriserne steget med 13 pct. pr. ko i første halvår 2021.

"Vi har fortsat en stærk økonomi på trods af den langvarige usikkerhed og de globale operationelle udfordringer forårsaget af COVID-19. I første halvår 2021 fortsatte vi den effektive drift af forretningen på tværs af vores forretningsområder. Det høje inflationspres forventes dog at blive en udfordring i andet halvår," siger Arlas økonomidirektør Torben Dahl Nyholm.

Fremgang for food service og e-handel
Arlas food service-forretning oplevede en markant stigning i salget i foråret, hvor hotel- og restaurationsbranchen genåbnede. Salget er ikke helt vendt tilbage til sit normale niveau pga. følger af COVID-19, men Arla forventer, at forholdet mellem efterspørgslen i detailhandel og food service ’vil finde et mere normalt leje’.

Omsætningen i andelsselskabets e-handel voksede med 33 pct. sammenlignet med samme periode sidste år, hvor fx en tredjedel af forbrugerne i Storbritannien købte dagligvarer mindst én gang om ugen.
I Europa var den samlede omsætning på 3.199 mio. EUR sammenlignet med 3.178 mio. EUR i samme periode sidste år. Internationalt set steg salget af mærkevarer 12,2 pct. på tværs af regioner og kategorier.

"Den globale efterspørgsel på mejeriprodukter var fortsat høj i første halvår 2021. Vores stærke position i detailsektoren og fokus på innovation har sammen med virksomhedens og andelshavernes robusthed sikret et solidt resultat i første halvår 2021 og gode afkast til vores ejere gennem en forbedret aconto-mælkepris," siger administrerende direktør i Arla Foods Peder Tuborgh.

Arla Foods Ingredients (AFI), et Arla-ejet datterselskab, leverede en omsætning på 387 mio. EUR mod 360 mio. EUR i første halvår 2020.

Høj standard for bæredygtighed
I første halvår 2021 viste de første resultater af Arlas Klimatjek – et af verdens største datasæt om mælkeproduktion – at Arlas andelshavere er blandt de mest klimaeffektive i verden med et gennemsnitligt klimaaftryk på 1,15 kg CO2e pr. kilo rå mælk.

Arlas transformationsprogram Calcium gav besparelser før inflation på 82 mio. euro, hvilket var bedre end forventet. En betydelig inflationsstigning betød dog, at nettobesparelsen kun var på 29 mio. euro.

Øgede forventninger
Arla justerer sine forventninger til omsætningen for hele 2021 til mellem 10,6 milliarder EUR og 11,0 milliarder EUR og væksten i salget af mærkevarer til 3-4 pct. Forventningen til årets nettoresultatandel forbliver uændret på 2,8 til 3,2 procent af omsætningen.

"Fremtiden er fortsat usikker, og vi skal fortsat være gode til at håndtere de udfordringer, som COVID-19 har medført, ligesom inflationen fortsat vil være en udfordring for vores virksomhed og andelshavere," siger adm. direktør Peder Tuborgh.

Læs Arlas pressemeddelelse her.