10. februar 2022
Af: Pressemeddelelse

Arla Foods fortsætter væksten

Selskabets omsætning steg med 5,6 pct. til EUR 11,2 mia. på trods af udfordringer med høj inflation og Covid-19, viser årsregnskabet for 2021. 

Arla-koncernens samlede omsætning steg med 5,6 pct. til 11,2 mia. EUR (mod 10,6 mia. EUR i 2020), primært drevet af højere salgspriser og en volumendrevet salgsvækst blandt strategiske brands på 4,5 pct.

Arla-indtjeningen – som måler den værdi, Arla skaber pr. kg ejermælk – var på 39,7 eurocent i 2021, sammenlignet 36,5 eurocent i 2020.

Gennem hele 2021 var Arlas andelshavere fortsat udfordret af stigende omkostninger og yderligere krav til deres gårde. Arla opretholdt en konkurrencedygtig aconto-mælkepris, som steg 23 pct. i løbet af 2021.

"2021 var et hårdt år for gårdene, og både vores andelshavere og virksomheden blev påvirket af de fortsatte konsekvenser af pandemien og af hastigt stigende produktionsomkostninger. Derfor er jeg stolt over, at vores virksomhed har været i stand til at levere en Arla-indtjening, der placerer Arla blandt markedslederne i Europa, og som understøtter vores andelshavere. Takket være landmændenes, medarbejdernes og ledelsens engagerede indsats er det lykkedes os igen at navigere gennem udfordringerne og opnå en høj værdi for vores mælk," siger Arla Foods' bestyrelsesformand, Jan Toft Nørgaard i en kommentar til årsregnskabet.

Detailsalg oversteg forventninger

Igen i 2021 oversteg detailsalget forventningerne. Arla imødekom forbrugernes store efterspørgsel efter mejeriprodukter og Arlas strategiske brands leverede en volumendrevet salgsvækst på 4,5 pct. Arla®, Castello® og Starbucks® overgik deres hidtil usete vækst i 2020, mens Lurpak® vandt markedsandele i både Danmark og Storbritannien.

Arlas øgede investeringer i sin e-handelsforretning understøttet af en vækst på 17 pct. i onlinekanalerne.

"Vores strategiske brands klarede sig usædvanligt godt i 2021, idet forbrugerne på verdensplan fortsat havde stor appetit på vores naturlige og næringsrige mejeriprodukter af høj kvalitet. Fra måned til måned fastholdt vi en stram styring af salget og driften og sikrede leveringer uanset om efterspørgslen på vores sortiment var til derhjemme, i foodservice-branchen eller på farten i takt med at nedlukningerne blev lempet, og vi kunne vende tilbage til arbejdspladserne for en stund," forklarer Arla Foods' adm. direktør, Peder Tuborgh.

Vækst i alle forretningsområder

Arlas forretning er opdelt i fire forretningsområder:

Arla Europe øgede sin omsætning til 6.621 mio. EUR fra 6.413 mio. EUR i 2020 og fortsatte med at vinde markedsandele på de fleste europæiske markeder takket være et stærkt sortiment af brandede produkter.

Arlas europæiske foodservice-forretning leverede en volumendrevet salgsvækst på 7,8 pct. for brandede produkter med stærk levering, key account management og agilitet, da hotel- og restaurationsbranchen genåbnede i mange lande.

Arla International leverede en volumendrevet salgsvækst for brandede produkter på 9,1 pct., blandt andet drevet af højere priser.

Hos Arla Foods Ingredients (AFI), et 100 pct. ejet datterselskab af Arla, øgedes værdien af ingrediensforretningen med 14,5 pct., og selskabet præsterede en omsætningsfremgang til 794 mio. EUR mod 716 mio. EUR i 2020. Betydelige stigninger i råvare- og energipriser udfordrede marginer.

Ny konsolideringspolitik

For at understøtte det investeringsniveau, som både Arla og andelshaverne skal levere for at leve op til selskabets nye femårsstrategi, Future26, godkendte repræsentantskabet i 2021 en ny konsolideringspolitik efter forslag fra bestyrelsen. Den nye politik øger efterbetalingerne til andelshaverne til 1,6 eurocent pr. kilo mælk i stedet for 1,0 eurocent pr. kilo mælk, forudsat at virksomheden opnår et årligt nettooverskud på mindst 2,8 pct. af omsætningen.

Koncernens omsætning i 2022 forventes at blive på 11,8-12,4 mia. EUR, nettoresultatandelen vil ligge i intervallet 2,8 til 3,2 pct., og gearingen forventes at ligge inden for intervallet på 2,5-2,9.

Arla offentliggør sin årsrapport, ESG-rapport og CSR-rapport den 24. februar.

Nøgletal fra årsregnskab 2021:

Koncernens samlede omsætning: EUR 11,2 mia.

Arla-indtjening: 39,7 eurocent/kg

Mælkeindvejning: 13,6 mia. kg

Nettoresultatandel: 3,0 pct.

Calcium besparelser: EUR 155 mio. ekskl. inflation

Gearing: 2,6

Læs hele pressemeddelelsen fra Arla Foods her