Thise lancerer økologisk havredrik

I denne uge sender Thise Mejeri en plantedrik på hylderne i Irmas butikker. Hovedingrediensen er økologisk havre fra mejeriets egne andelshavere.

Økologi
Produkter
Trends
Den nye økologiske havredrik fra Thise Mejeri er tilsat ærteprotein og rapsolie for at øge indholdet af fedt og protein. (Foto: Thise Mejeri)
Den nye økologiske havredrik fra Thise Mejeri er tilsat ærteprotein og rapsolie for at øge indholdet af fedt og protein. (Foto: Thise Mejeri)

Et produkt som havredrik virker umiddelbart ikke som noget, der hører til på et mejeri.

Således indleder Thise Mejeri en pressemeddelelse om lanceringen af mejeriets første plantedrik: En havredrik med økologisk havre leveret af selskabets andelshavere.

På mejeriet betragter man dog man den nye produkttype som en naturlig forlængelse af virksomhedens formål og virke.

”Vi er sikre på, at der er stigende efterspørgsel efter økologiske plantedrikke af dansk oprindelse. Det falder endvidere fint i tråd med formålet og virket for en andels- og landmandsejet mejerivirksomhed som Thise at forædle andre andelshaverbaserede råvarer end mælk. For eksempel også havre,” siger direktør Poul Pedersen, Thise Mejeri.

”Derfor vil vi gerne lancere en havredrik, og vi har lavet den på vores 'egen' måde, som kendetegner sig ved, at den er friskproduceret som frisk mælk, at den har en mindre sødme, og at protein- og fedtindholdet er højere end de på markedet pt værende havredrikke.”

Kan skummes op til kaffen
Det er svært at lave en havredrik, der har gode steaming-egenskaber, og dermed egner sig til kaffe, som er det, havredrik ofte bruges til. Derfor har mejeriet udviklet sin egen opskrift med et øget protein- og fedtindhold ved tilsætning af ærteprotein og rapsolie til sikring af gode steamingsegenskaber. Dette giver ifølge pressemeddelelsen et stabilt skum, når man laver en café latte.

Thises nye havredrik skal opbevares på køl, da det er et frisk produkt med en kortere holdbarhed end de langtidsholdbare plantedrikke på markedet.

Mere dyrevelfærd i køledisken

Med det nye hjertemærke på mælk og andre fødevarer er det blevet nemmere at købe produkter med sikkerhed for god dyrevelfærd, lyder det fra Landbrug & Fødevarer. Organisationen står bag en kampagne, som skal øge forbrugernes viden om mærket.

Læs mere

Skolebørn skal spise med kniv og gaffel

Elever fra tre skoleklasser skal på restaurant efter at have vundet Madpakkedysten – Skolemælksordningens konkurrence, der fokuserer på sund mad og gode spisevaner.

Læs mere

Der er varmet op til en forrygende koldskålssommer

Med udsigt til flere dage med sol, kommer der for alvor skub i salget af koldskål i denne uge. Det store spørgsmål er, om vi kan slå rekorden fra tørkesommeren 2018, hvor mejerierne samlet set solgte omkring 14,4 mio. liter færdiglavet koldskål.

Læs mere